Pomenuta pruga je meni, mojoj porodici, kao i mom selu bila jako bitna, jer je prolazila na 7km od našeg sela. U vreme izgradnje pruge i od puštanja u saobraćaj stanovnicima je omogućila direktnu vezu za Suboticu i samim tim vezu za glavne gradove tadašnje države Austro-Ugarske, tj za Budimpeštu i Beč.
Slika 1: Stanica
Stara Moravica pre rušenja
Sad ću Vas povesti
malo kroz istoriju... Tačnije 113 godina pre, kako je sagrađena pruga u našem
kraju. Stara Moravica, selo nadomak mog sela kroz koje je pruga prolazila, ispričaću
vam kako je to otprilike izgledalo, pročitajte...
Žitelji sela Stare
Moravice (tada: Kossuthfalva) tog 23. decembra 1908. godine su se probudili na veoma
važan i sudbonosan dan za njih. Bio je to dugo očekivani praznik, trijumf
„gvozdene kočije“ koja je stigla i do toga sela. Mogao je doći ranije, ali
naši preci su, kao i uvek bili tvrdoglavi, neskloni i plašili se železnice.
Slika 2: Pruga
Subotica-Crvenka-Odžaci
Početkom XX. veka
postajalo je sve pravovremenije graditi novi transportni i teretni sistem, ali
su seoske vođe (iako duboko religiozne) praznoverno i žestoko odbacivale čak i
ideju o „đavolskoj mašini“ koja se širila na teritoriji tadašnje Mađarske.
Uverivši se potpuno da „lokomotiva“ nije đavolski izum, i dalje je postojala
zabrinutost da će zapaliti žitna polja duž šina varnicama i jezicima plamena
koji su izbijali iz lokomotive. Nisu baš polagali nade u taj da kažemo novitet
u to vreme. U tome, naravno, nisu bili sami, Čantavir i Novi Vrbas (tada:
Csantavér és Új-Verbász) su takođe bili veoma skeptični o novom prevoznom
sredstvu.
Konačno, 4. avgusta
1906, izabrana je komisija za izgradnju železničke mreže, što je ubrzo i započeto.
Stara Moravica je učestvovala sa 200.000 Austro-Ugarskih kruna za troškove
izgradnje (ovo je bilo zapanjujuće veliko bogatstvo u to vreme). U to vreme,
posle Belgije, Mađarska je imala najgušću železničku mrežu u Evropi.
Slika 6: Trasa pruge kao put. Na izlazu iz Đurđina prema stanici
Đurđinski salaši
Železničku pruga
Subotica-Cervenka u narodu se još nazivala i prugom „Bećarac“, što je ukazivalo
na to da su noću njome putovali samo sumnjivi pojedinci. Stanovnici oko Crvenke,
kojima je maternji jezik bio nemački zvali su ga i Zucker-Bahn, misleći na to
da je bio glavno prevozno sredstvo za prevoz šećerne repe.
Slika 7: Isečak iz Subotičkih novina
Sedamdeset godina
kasnije (na leto 1978), u mamurluku ekonomskog oporavka, odjednom se pokazalo
da ova železnička pruga odjednom donosi gubitke. Na predlog novosadske
Železničke transportne organizacije, a uz saglasnost pokrajinske vlade doneli su
odluku o zatvaranju 14 železničkih linija. Na području Subotice dve linije:
pruga Čantavir-Novi Žednik (9 km) i železnička pruga Subotica-Crvenka (62 km).
Teretni vozovi su
najčešće prevozili poljoprivredne proizvode, ili stoku, a na većini železničkih
stanica (kao u Đurđinu na primer) postojale su ozidane rampe za utovar stoke u
vagone. Po nekim izvorima pruga je bila projektovana za težine do 14 t po
osovini što bi značilo da nije mogla podneti velike terete.
Slika 8: Danju za paore i radnike, a noću za vandrokaše i bećare
Putnički saobraćaj na
ovoj pruzi najčešće je obavljan sa dva para metalik-srebrnih šinobusa. Noćni
šinobus, koji je oko 02 sata iza ponoći iz Subotice kretao za Odžake, od
milošte nazvan “Bećarac“, ujutro
oko 05 sati se iz Odžaka vraćao za Suboticu. Njegovi putnici su ovoga puta
umesto vandrokaša i bećara bili mahom paori koji su na pijacu nosili svoje
proizvode, ali i radnici subotičkih fabrika…[1.]
Slika 8: Železnička
stanica Crvenka Ciglana (2016)
Pruga 827 (1908-1979)
Danas postoji jedna
mađarska stranica gde se spajaju sve linije (rute) sadašnjih i nekadašnjih mađarskih
želenica, tako da i ovu prugu možete naći. [2.]
Subotica (0 km),
Subotica-Bolnica (4 km), Hrvatski Majur (12 km), Mikićevo (15km), Hrvatski
Majur stajalište (17 km), Pavlovac (19 km), Đurđin (23 km), Đurđin Salaši (25
km), Pačir Salaši (29 km), Pačir (32 km), Stara Moravica (35 km), Gornja
Rogatica (42 km), Srednji Salaš (48 km), Duboka (50 km), Geyer Salaš (52 km),
Nova Crvenka (54 km), Crvenka-Ciglana (59 km), Crvenka (62 km).
Slika 9: Železnička stanica Gornja Rogatica
Posle zatvaranja
pruge ista je postojala do '90-tih godina, kada su, u vreme balkanske
nemaštine odlučili da demontiraju kompletnu
prugu. Moj deda je dobio od njegovog drugara deo od Bećarske šine, koju je
koristio u njegovoj radionici. Danas mi je jako žao, što nisam uspeo da sačuvam
taj primerak, ali priče sa ove pruge, koje mi je moja prabaka ispričala, kao i
ostali članovi uže porodice zauvek čuvam u sebi.
27.04.2021
(Keszég Kornél)
LINKOVI:
[1.] https://gradsubotica.co.rs/iz-istorije-durdina-zeleznica-becarac-i-druge-price/
[2.] http://www.vasutallomasok.hu/index.php?o=vonkep&num=827&l=0
No comments:
Post a Comment