Tuesday, April 27, 2021

SRBIJA: Prva parnjača na pruzi Subotica-Crvenka



Pomenuta pruga je meni, mojoj porodici, kao i  mom selu bila jako bitna, jer je prolazila na 7km od našeg sela. U vreme izgradnje pruge i od puštanja u saobraćaj stanovnicima je omogućila direktnu vezu za Suboticu i samim tim vezu za glavne gradove tadašnje države Austro-Ugarske, tj za Budimpeštu i Beč.

 


Slika 1: Stanica Stara Moravica pre rušenja

 

Sad ću Vas povesti malo kroz istoriju... Tačnije 113 godina pre, kako je sagrađena pruga u našem kraju. Stara Moravica, selo nadomak mog sela kroz koje je pruga prolazila, ispričaću vam kako je to otprilike izgledalo, pročitajte...

 

Žitelji sela Stare Moravice (tada: Kossuthfalva) tog 23. decembra 1908. godine su se probudili na veoma važan i sudbonosan dan za njih. Bio je to dugo očekivani praznik, trijumf „gvozdene kočije“ koja je stigla i do toga sela. Mogao je doći ranije, ali naši preci su, kao i uvek bili tvrdoglavi, neskloni i plašili se železnice.

 


Slika 2: Pruga Subotica-Crvenka-Odžaci

 

Početkom XX. veka postajalo je sve pravovremenije graditi novi transportni i teretni sistem, ali su seoske vođe (iako duboko religiozne) praznoverno i žestoko odbacivale čak i ideju o „đavolskoj mašini“ koja se širila na teritoriji tadašnje Mađarske. Uverivši se potpuno da „lokomotiva“ nije đavolski izum, i dalje je postojala zabrinutost da će zapaliti žitna polja duž šina varnicama i jezicima plamena koji su izbijali iz lokomotive. Nisu baš polagali nade u taj da kažemo novitet u to vreme. U tome, naravno, nisu bili sami, Čantavir i Novi Vrbas (tada: Csantavér és Új-Verbász) su takođe bili veoma skeptični o novom prevoznom sredstvu.

 

Konačno, 4. avgusta 1906, izabrana je komisija za izgradnju železničke mreže, što je ubrzo i započeto. Stara Moravica je učestvovala sa 200.000 Austro-Ugarskih kruna za troškove izgradnje (ovo je bilo zapanjujuće veliko bogatstvo u to vreme). U to vreme, posle Belgije, Mađarska je imala najgušću železničku mrežu u Evropi.

 


Slika 6: Trasa pruge kao put. Na izlazu iz Đurđina prema stanici Đurđinski salaši

 

Železničku pruga Subotica-Cervenka u narodu se još nazivala i prugom „Bećarac“, što je ukazivalo na to da su noću njome putovali samo sumnjivi pojedinci. Stanovnici oko Crvenke, kojima je maternji jezik bio nemački zvali su ga i Zucker-Bahn, misleći na to da je bio glavno prevozno sredstvo za prevoz šećerne repe.

 


Slika 7: Isečak iz Subotičkih novina

 

Sedamdeset godina kasnije (na leto 1978), u mamurluku ekonomskog oporavka, odjednom se pokazalo da ova železnička pruga odjednom donosi gubitke. Na predlog novosadske Železničke transportne organizacije, a uz saglasnost pokrajinske vlade doneli su odluku o zatvaranju 14 železničkih linija. Na području Subotice dve linije: pruga Čantavir-Novi Žednik (9 km) i železnička pruga Subotica-Crvenka (62 km).

 

Teretni vozovi su najčešće prevozili poljoprivredne proizvode, ili stoku, a na većini železničkih stanica (kao u Đurđinu na primer) postojale su ozidane rampe za utovar stoke u vagone. Po nekim izvorima pruga je bila projektovana za težine do 14 t po osovini što bi značilo da nije mogla podneti velike terete.

 



Slika 8: Danju za paore i radnike, a noću za vandrokaše i bećare

 

Putnički saobraćaj na ovoj pruzi najčešće je obavljan sa dva para metalik-srebrnih šinobusa. Noćni šinobus, koji je oko 02 sata iza ponoći iz Subotice kretao za Odžake, od milošte nazvan “Bećarac“, ujutro oko 05 sati se iz Odžaka vraćao za Suboticu. Njegovi putnici su ovoga puta umesto vandrokaša i bećara bili mahom paori koji su na pijacu nosili svoje proizvode, ali i radnici subotičkih fabrika…[1.]

 


Slika 8: Železnička stanica Crvenka Ciglana (2016)


Pruga 827 (1908-1979)

Danas postoji jedna mađarska stranica gde se spajaju sve linije (rute) sadašnjih i nekadašnjih mađarskih želenica, tako da i ovu prugu možete naći. [2.]

Subotica (0 km), Subotica-Bolnica (4 km), Hrvatski Majur (12 km), Mikićevo (15km), Hrvatski Majur stajalište (17 km), Pavlovac (19 km), Đurđin (23 km), Đurđin Salaši (25 km), Pačir Salaši (29 km), Pačir (32 km), Stara Moravica (35 km), Gornja Rogatica (42 km), Srednji Salaš (48 km), Duboka (50 km), Geyer Salaš (52 km), Nova Crvenka (54 km), Crvenka-Ciglana (59 km), Crvenka (62 km).



Slika 9: Železnička stanica Gornja Rogatica

 

Posle zatvaranja pruge ista je postojala do '90-tih godina, kada su, u vreme balkanske nemaštine  odlučili da demontiraju kompletnu prugu. Moj deda je dobio od njegovog drugara deo od Bećarske šine, koju je koristio u njegovoj radionici. Danas mi je jako žao, što nisam uspeo da sačuvam taj primerak, ali priče sa ove pruge, koje mi je moja prabaka ispričala, kao i ostali članovi uže porodice zauvek čuvam u sebi.


27.04.2021

(Keszég Kornél)

LINKOVI:

[1.] https://gradsubotica.co.rs/iz-istorije-durdina-zeleznica-becarac-i-druge-price/ 

[2.] http://www.vasutallomasok.hu/index.php?o=vonkep&num=827&l=0

No comments:

Post a Comment

STATISTIKA