Monday, July 9, 2018

SRBIJA: Red vožnje Srbija Voza (2018)

Novi red vožnje stupio je na snagu 10.12.2107. godine i u njemu su izvršene promene u odnosu na prethodni, promene kako u domaćem tako i u međunarodnom saobraćaju.

Moju, samo delimičnu analizu novog reda reda vožnje, uradio sam  i ovaj put kao obični korisnik železice ali i kao vozoljubitelj.

GLAVNA STANICA JE „PROKOP“

Novi red vožnje železnica koji je stupio nastanu prošlog decembra predviđa da Prokop postane glavna stanica za domaći saobraćaj, dok glavna železnička stanica ostaje polazište međunarodnih vozova sve do 1. jula.

WEB STRANICA

Nedavno su ažurirali web stanicu Srbija Voza, tako da je ponovo dostupna informacija o cenama karata.
Jedina mana je da je još uvek moguće samo direktne vozove pretraživati bez prikaza mogućih presedanja.


MEĐUNARODNI SAOBRAĆAJ

Da krenemo sa međunarodnim saobraćajem koji doživljava veliku redukciju, svake godine sve je manje i manje međunarodnih linija.

Jedina solidna međunarodna veza  u novom redu vožnje je sa Budimpeštom, dnevno tri linije, prema Zagrebu i Ljubljani su ostale dve linije s tim da noćni voz saobraća samo sezonski, leti i za vreme božićnih i novogodišnjih praznika.  Dnevno-noćni voz za Filah tj. Švarcah u svom sastavu i dalje ima kola Zagreb-Cirih.

Ka jugu situacija je dosta gora. Dok su predprošle godine postojali dnevni i noćni vozovi za Skoplje, Sofiju i Bar od prošlog reda vožnje zvanično je ukinut dnevni voz Beograd-Skoplje  a  ostao je noćni voz Beograd-Solun (do Soluna samo tokom sezone, van sezone samo do Gevgelije), a za Sofiju je ostao dnevni a ukinut je noćni voz ’’Nušić’’.

Prošle godine ukinut je i dnevni brzi voz „Balkan“ za Sofiju tako da danas saobraća samo tokom leta. Zbog remonta pruge ka Baru ostao je dnevni, a privremeno nije saobraćao noćni voz Beograd-Bar. Za putnike dnevnog voza Beograd-Bar na pravcu od Beograda do Lajkovca bio je organizovan zamenski autobuski prevoz.

Sve u svemu, od novog reda vožnje ostaje svakodnevno tri voza za Budimpeštu, jedan za Zagreb i Ljubljanu, jedan za Solun, dva voza za Bar i to bi bila celokupna ponuda Srbija voza u međunarodnom saobraćaju, ukupno sedam pari vozova.
U letnjim mesecima saobraćaju još noćni voz za Ljubljanu, ''Panonija'' Subotica-Bar i dnevni za Sofiju.

Ova redukcija međunarodnog saobraćaja je katastrofalni potez Srbija voza koji kao da namerno pokušava da restera preostale putnike železnice.

Ne treba zaboraviti da su sve ukinute međunarodne linije brzi daljinski vozovi i da su se dosta koristili i u unutrašnjem saobraćaju u Srbiji te da su njihovim ukidanjem putnici u Srbiji ostali bez alternative. Drugih daljnskih vozova nema tako da su putnici primorani da traže alterntivne vidove prevoza.

Samo da Vas podsetim da su još do pre nekoliko godina pored pomenutih međunarodnih linija postojala i kušet kola Beograd-Burgas, Beograd-Varna, voz Beograd-Minhen, Beograd-Venecija, Beograd-Sarajevo. Dok u komšiluku od Mađarske pa dalje na zapad svaki novi red vožnje donosi boljitak kod nas je svake godine sve gore i gore.

Neka ova kratka analiza bude poruka odgovornima u Srbija vozu da ima nas koji još uvek koristimo glavu i vidimo kuda vode kompaniju i železnički putnički saobraćaj.

MALOGRANIČNI SAOBRAĆAJ

Pored međunarodnih linija iz Beograda, postoje  u  novom redu vožnje i dve malogranične linije i to Sombor (Novi Sad) - Osijek i Dimitrovgrad-Sofija, dok je linija Vršac-Temišvar ukinuta zbog neizmirenih dugova Srbija voza prema rumunskim železnicama.

Možda je već neko i zaboravio da je do pre nekoliko godina postojale i malogranične veze Kikinda-Žomblj i Subotica-Segedin!

Vagon restoran i spavaća kola

Jedini voz koji je do stupanja novog reda vožnje pored prevoza nudio i ugostiteljske  usluge bio je voz ‘’Avala’’ Beograd-Beč ali ni Avala više tih usluga nema.

U sastavu noćnih vozova saobraćaju kušet i spavaća kola. Cena ležaja za Budimpeštu i Solun je 8 evra, dok za Bar iznosi 6 evra u jednom pravcu.

Cene voznih karata

Cene voznih karata u međunarodnom saobraćaju su dosta veće u poređenju sa onim u drumskom saobraćaju, tako su iz Beograda cene sledeće: Beograd-Budimpešta 26 EUR povratna, Sofija 41 EUR povratna, Ljubljana  49  EUR povratna, Beč  78 EUR povratna, Solun 54 EUR povratna  uz povlastice, Bar 42 EUR povratna, Skoplje 32,60 EUR povratna,  Zagreb 19 EUR u jednom pravcu.

UNUTRAŠNJI SAOBRAĆAJ

U unutrašnjem saobraćaju prvo moramo naglasiti da su unazad par godina ukinuti daljinski vozovi, prošle i predprošle godine ukinuti su međunarodni brzi koji su se dosta koristili u unutrašnjem saobraćaju.

Nedostaju ispravni putnički vagoni. Danas skoro samo međunarodni vozovi imaju klsična putnička kola u svom sastavu. Linije u unutrašnjem saobraćaju održavaju EMV Stadler i DMV Metrovagonmaš garniture. Trenutno je u saobraćaju nekoliko EMV gorbačova i DMV makosa.

DALJINSKI VOZOVI

Trenutno daljinski vozovi ne postoje na severu. Na jugu daljinski voz može da bude na relaciji Beograd-Užice-Priljepolje teretna ili Vrbnica na barskoj magistrali.

Po novom redu vožnje skraćuju se trase daljinskih vozova na barskoj pruzi, što znači da regio i putnički vozovi saobraćaju od Prijepolje teretne do Užica, gde se preseda u regio i brze vozove i nastavlja put do Beograda.

Ima nekoliko linija na kojima je napravljen red vožnje da se bez puno čekanja nastavi putovanje.

Na niškoj pruzi jednio je voz Hellas Beograd-Solun direktan od glavnog grada do Preševa.
Dve sezonske međunarodne  linije možemo svrstati u daljinske vozove, dnevni brzi „Balkan“ Beograd-Dimitrovgrad i „Panonija“ Subotica-Novi Sad-Požega-Prijepolje teretna.

Inter City vozovi su nestali sa pruga Srbije. Nema ni lokomotiva, ni ispravnih putničkih vagona, a o brzinama na prugama bolje da ni ne pričamo.


REGIONALNI VOZOVI

Novi dizelmotorni i eletromotorni vozovi, koji su prikladniji za prigradski saobraćaj, postali su oslonac putničkog saobraćaja u Srbiji. Umesto sat-dva putovanja oni voze na relacijama od 6 sati, za šta nisu predviđeni. Tako na primer u Budimpešti Štadleri obavljaju prigradski saobraćaj glavnog grada Mađarske.

U prikazanoj tabeli možete videti kretanje broj polazaka na poznatim relacijama.

DALJINSKI VOZOVI U SRBIJI
po godinama
RELACIJA
1994
2001
2003
2007
2010
2015
2016
2017
Beograd
Priljepolje teretna
7
9
10
8
10
10
7
3
Beograd
Subotica
12
7
6
8
8
6
5
6
Beograd
Novi Sad
17
13
13
12
13
17
20
20
Beograd
Niš
9
11
9
9
8
6
9
7
Beograd
Preševo
6
3
4
3
2
2
2
1
Beograd
Dimitrovgrad
2
2
2
2
2
1
2
1
Brojevi označavaju vozove po paru.

Kako od Prokopa do centra grada

Železnička stanica Beograd centar povezana je sa Autokomandom, Slavijom, Nemanjinom ulicom i Glavnom železničkom stanicom kružnom linijom 36. Ona radnim danima saobraća na svakih 20, a vikendom na 40 minuta. Osim toga, pored Prokopa prolazi i linija 34, koja povezuje Ulicu Pere Velimirovića, bolnicu "Dragiša Mišović" i Senjak.

Danas  ne postoji ni jedno obaveštenje Srbija voza, niti tekst o redu vožnje, nikakva analiza novog kao ni poređenje sa prethodnim redovima vožnje. Postoji samo veliko ćutanje, ćutanje dok vozovi, putnički vagoni i putnici nestaju, linije se gase.

09.07.2018
(Keszég Kornél)


No comments:

Post a Comment

STATISTIKA