Moju, samo
delimičnu analizu novog reda reda vožnje, uradio sam i ovaj put kao obični korisnik železice ali i
kao vozoljubitelj.
GLAVNA STANICA JE „PROKOP“
Novi red vožnje železnica koji je stupio nastanu prošlog decembra predviđa da Prokop postane glavna stanica za domaći saobraćaj, dok glavna železnička stanica ostaje polazište međunarodnih vozova sve do 1. jula.
WEB STRANICA
Nedavno su ažurirali web stanicu Srbija Voza, tako da je ponovo dostupna informacija o cenama karata.
Jedina mana je da
je još uvek moguće samo direktne vozove pretraživati bez prikaza mogućih
presedanja.
MEĐUNARODNI SAOBRAĆAJ
Da krenemo sa međunarodnim saobraćajem koji doživljava veliku redukciju, svake godine sve je manje i manje međunarodnih linija.
Jedina solidna
međunarodna veza u novom redu vožnje je
sa Budimpeštom, dnevno tri linije, prema Zagrebu i Ljubljani su ostale dve
linije s tim da noćni voz saobraća samo sezonski, leti i za vreme božićnih i
novogodišnjih praznika. Dnevno-noćni voz
za Filah tj. Švarcah u svom sastavu i dalje ima kola Zagreb-Cirih.
Ka jugu situacija
je dosta gora. Dok su predprošle godine postojali dnevni i noćni vozovi za
Skoplje, Sofiju i Bar od prošlog reda vožnje zvanično je ukinut dnevni voz
Beograd-Skoplje a ostao je noćni voz Beograd-Solun (do Soluna
samo tokom sezone, van sezone samo do Gevgelije), a za Sofiju je ostao dnevni a
ukinut je noćni voz ’’Nušić’’.
Prošle godine
ukinut je i dnevni brzi voz „Balkan“ za Sofiju tako da danas saobraća samo
tokom leta. Zbog remonta pruge ka Baru ostao je dnevni, a privremeno nije
saobraćao noćni voz Beograd-Bar. Za putnike dnevnog voza Beograd-Bar na pravcu
od Beograda do Lajkovca bio je organizovan zamenski autobuski prevoz.
Sve u svemu, od
novog reda vožnje ostaje svakodnevno tri voza za Budimpeštu, jedan za Zagreb i
Ljubljanu, jedan za Solun, dva voza za Bar i to bi bila celokupna ponuda Srbija
voza u međunarodnom saobraćaju, ukupno sedam pari vozova.
U letnjim mesecima
saobraćaju još noćni voz za Ljubljanu, ''Panonija'' Subotica-Bar i dnevni za
Sofiju.
Ova redukcija
međunarodnog saobraćaja je katastrofalni potez Srbija voza koji kao da namerno
pokušava da restera preostale putnike železnice.
Ne treba zaboraviti
da su sve ukinute međunarodne linije brzi daljinski vozovi i da su se dosta
koristili i u unutrašnjem saobraćaju u Srbiji te da su njihovim ukidanjem
putnici u Srbiji ostali bez alternative. Drugih daljnskih vozova nema tako da
su putnici primorani da traže alterntivne vidove prevoza.
Samo da Vas
podsetim da su još do pre nekoliko godina pored pomenutih međunarodnih linija
postojala i kušet kola Beograd-Burgas, Beograd-Varna, voz Beograd-Minhen,
Beograd-Venecija, Beograd-Sarajevo. Dok u komšiluku od Mađarske pa dalje na
zapad svaki novi red vožnje donosi boljitak kod nas je svake godine sve gore i
gore.
Neka ova kratka
analiza bude poruka odgovornima u Srbija vozu da ima nas koji još uvek
koristimo glavu i vidimo kuda vode kompaniju i železnički putnički saobraćaj.
MALOGRANIČNI SAOBRAĆAJ
Pored međunarodnih
linija iz Beograda, postoje u novom redu vožnje i dve malogranične linije i
to Sombor (Novi Sad) - Osijek i Dimitrovgrad-Sofija, dok je linija
Vršac-Temišvar ukinuta zbog neizmirenih dugova Srbija voza prema rumunskim
železnicama.
Možda je već neko i
zaboravio da je do pre nekoliko godina postojale i malogranične veze Kikinda-Žomblj
i Subotica-Segedin!
Vagon restoran i spavaća kola
Jedini voz koji je
do stupanja novog reda vožnje pored prevoza nudio i ugostiteljske usluge bio je voz ‘’Avala’’ Beograd-Beč ali ni
Avala više tih usluga nema.
U sastavu noćnih
vozova saobraćaju kušet i spavaća kola. Cena ležaja za Budimpeštu i Solun je 8
evra, dok za Bar iznosi 6 evra u jednom pravcu.
Cene voznih karata
Cene voznih karata
u međunarodnom saobraćaju su dosta veće u poređenju sa onim u drumskom saobraćaju,
tako su iz Beograda cene sledeće: Beograd-Budimpešta 26 EUR povratna, Sofija 41
EUR povratna, Ljubljana 49 EUR povratna, Beč 78 EUR povratna, Solun 54 EUR povratna uz povlastice, Bar 42 EUR povratna, Skoplje
32,60 EUR povratna, Zagreb 19 EUR u
jednom pravcu.
UNUTRAŠNJI SAOBRAĆAJ
U unutrašnjem
saobraćaju prvo moramo naglasiti da su unazad par godina ukinuti daljinski
vozovi, prošle i predprošle godine ukinuti su međunarodni brzi koji su se dosta
koristili u unutrašnjem saobraćaju.
Nedostaju ispravni
putnički vagoni. Danas skoro samo međunarodni vozovi imaju klsična putnička
kola u svom sastavu. Linije u unutrašnjem saobraćaju održavaju EMV Stadler i
DMV Metrovagonmaš garniture. Trenutno je u saobraćaju nekoliko EMV gorbačova i
DMV makosa.
DALJINSKI VOZOVI
Trenutno daljinski
vozovi ne postoje na severu. Na jugu daljinski voz može da bude na relaciji
Beograd-Užice-Priljepolje teretna ili Vrbnica na barskoj magistrali.
Po novom redu
vožnje skraćuju se trase daljinskih vozova na barskoj pruzi, što znači da regio
i putnički vozovi saobraćaju od Prijepolje teretne do Užica, gde se preseda u
regio i brze vozove i nastavlja put do Beograda.
Ima nekoliko linija
na kojima je napravljen red vožnje da se bez puno čekanja nastavi putovanje.
Na niškoj pruzi
jednio je voz Hellas Beograd-Solun direktan od glavnog grada do Preševa.
Dve sezonske
međunarodne linije možemo svrstati u
daljinske vozove, dnevni brzi „Balkan“ Beograd-Dimitrovgrad i „Panonija“
Subotica-Novi Sad-Požega-Prijepolje teretna.
Inter City vozovi
su nestali sa pruga Srbije. Nema ni lokomotiva, ni ispravnih putničkih vagona,
a o brzinama na prugama bolje da ni ne pričamo.
REGIONALNI VOZOVI
Novi dizelmotorni i eletromotorni vozovi, koji su prikladniji za prigradski saobraćaj, postali su oslonac putničkog saobraćaja u Srbiji. Umesto sat-dva putovanja oni voze na relacijama od 6 sati, za šta nisu predviđeni. Tako na primer u Budimpešti Štadleri obavljaju prigradski saobraćaj glavnog grada Mađarske.
U prikazanoj tabeli
možete videti kretanje broj polazaka na poznatim relacijama.
DALJINSKI
VOZOVI U SRBIJI
po
godinama
|
|||||||||
RELACIJA
|
1994
|
2001
|
2003
|
2007
|
2010
|
2015
|
2016
|
2017
|
|
Beograd
|
Priljepolje
teretna
|
7
|
9
|
10
|
8
|
10
|
10
|
7
|
3
|
Beograd
|
Subotica
|
12
|
7
|
6
|
8
|
8
|
6
|
5
|
6
|
Beograd
|
Novi
Sad
|
17
|
13
|
13
|
12
|
13
|
17
|
20
|
20
|
Beograd
|
Niš
|
9
|
11
|
9
|
9
|
8
|
6
|
9
|
7
|
Beograd
|
Preševo
|
6
|
3
|
4
|
3
|
2
|
2
|
2
|
1
|
Beograd
|
Dimitrovgrad
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
1
|
2
|
1
|
Brojevi označavaju vozove po
paru.
|
Kako od Prokopa do centra grada
Železnička stanica
Beograd centar povezana je sa Autokomandom, Slavijom, Nemanjinom ulicom i
Glavnom železničkom stanicom kružnom linijom 36. Ona radnim danima saobraća na
svakih 20, a vikendom na 40 minuta. Osim toga, pored Prokopa prolazi i linija
34, koja povezuje Ulicu Pere Velimirovića, bolnicu "Dragiša Mišović"
i Senjak.
Danas ne
postoji ni jedno obaveštenje Srbija voza, niti tekst o redu vožnje, nikakva
analiza novog kao ni poređenje sa prethodnim redovima vožnje. Postoji samo
veliko ćutanje, ćutanje dok vozovi, putnički vagoni i putnici nestaju, linije
se gase.
09.07.2018
(Keszég Kornél)
09.07.2018
(Keszég Kornél)
No comments:
Post a Comment