Evo dolazi i dan kada će biti zatvorena Glavna
železnička stanice u Beogradu, koja je uspešno radila duže od jednog veka. Od
1. jula Beograd će posle 134 godine ostati bez jedne od najprometnijih i
najfunkcionalnijih i najvažnijih institucija putovanja železnicom na Balkanu i
šire.
Bio je to
najbučniji deo grada, sa 150 vozova, koji su saobraćali uglavnom na dugim
relacijama u unutrašnjem i međunarodnom saobraćaju. Kroz ovu stanicu je u doba
njenog procvata 1960–1990. godine dnevno prolazilo oko 40.000 putnika.
U dane državnih i
nacionalnih praznika i u letnjoj sezoni, kada su saobraćali i vanredni vozovi,
prema podacima SUP-a kroz Glavnu železničku stanicu je dnevno prolazilo i do
100.000 putnika.
I sam sam bio
službenik na ovoj stanici i raspolažem statističkim podacima da je od početka
rada, pa do raspada zajedničke države devedesetih godina, ukupni promet bio
milijardu i 200 miliona putnika. To nije imala nijedna železnička stanica na
Balkanu. Bila je vodeća u ovom delu Evrope i, što je bilo bitno, najkraća veza
Evrope sa Istokom.
Železnička stanica
u Beogradu imala je idealno usklađen prostor za putovanja, kakav nisu imali
mnogi gradovi u Evropi. Postojalo je više od 20 linija GSP-a koje su stanicu
povezivale sa svim delovima grada.
Zahvaljujući tome
što je u blizini glavna autobuska stanica, putnici iz unutrašnjosti su lako i
brzo mogli da nastave putovanje vozom do udaljenijih destinacija u zemlji i
inostranstvu. I umesto da bude obnovljena i sačuvana, Glavna železnička stanica
doživela je neslavan kraj.
Nadam se da su
gradske vlasti za 30. jun pripremile svečanost za građane, u čast prestanka
rada stanice. Nadam se, jer to nisu uradile ovih dana za godišnjicu otvaranja
pruge Beograd–Bar.
Nemamo i ne
poštujemo tradiciju i zato sumnjam da će iko obeležiti i zatvaranja Glavne železničke
stanice Beograd. Narod bez tradicije je siromašan narod, u svakom smislu, a
najviše duhom.
Veliku pomoć
građanima pruža dnevni list „Politika”, koji detaljno izveštava i pruža
informacije kako otputovati, i ukazuje na ogromne probleme na koje nailaze
putnici. Bez tih informacija, haos bi bio mnogo veći.
30.06.2018.
(Dragoljub Lazić, službenik
železnice u penziji)
No comments:
Post a Comment