Godinama sam planirao da posetim Ukrajinu, tačnije podkarpatsku oblast.
Imam povlasticu na madjarskim železnicama i sa malo organizacije, napravio sam mali
izlet u Čop i Užghorodu, gradove podkarpatske oblasti, teritoriju uz Mađarsku
granicu. Moj izlet je bio proleća 2015. godine. Tada, udarna vest na vodećim
kanalima je sukob, rat u Ukrajini. Zašto sam baš tad izabrao tu državu, šta sam
video i kako doživljavao saznaćete u ovim putopisu!
PLAN PUTOVANJA
Planirao sam
duže vreme da iskoristim povlastice na MAV-u, imam godišnje 4 vožnje unutar
države od 90% popusta. Planirao sam i putovanje do Kaše u Slovačkoj uz
povlasticu do granice, ali kada sam video fotografije nekog vozoljubitelja iz
Ukrajne, odlučio sam da posetim nekadašnji deo Kraljevine Madjarske, danas deo
Ukrajine, podkarpatsku provinciju uz mađarsku granicu.
Svojima
nisam smeo da kažem gde idem, jer su u to vreme vesti bili rat u istočnom delu
Ukrajine. Da ne zaboravimo, posle 2 godine i danas se ratuje, samo je danas
spoljnopolitički fokus na drugom mesto.
Sa sajta
MAV-a sam pokupio sve potrebne podatke, i polako sastavio prijateljima dobro
poznatu moju knjigu za putovanje. Pored podataka za putovanje, sa neta sam
skinuo i informacije o gradovima Čop i Užghorod.
SOMBOR – SUBOTICA
Kao i uvek,
krećem iz Telečke do Sombora busom. Iz Sombora,
februara 2015., imao sam u 9:35
voz za Suboticu. Putovao sam putničkim vozom br. 5410, koji je nekoliko minuta
pre 11 sati stizao u Suboticu.
SUBOTICA – SEGEDIN (SZEGED)
Samo sam
imao nekoliko minuta da kupim kartu i vodu za usput i ukrcao se u DMV 711 voz,
poznatiji kao rus, i stvarno, za nekoliko minuta krenuli smo za Reske (Röszke). Novi crveni
dizelmotorni voz saobraća samo do prve stanice preko granice. Ova problematika
o presedanju između Segedina i Subotice je duga priča, a o detaljima drugom
prilikom.
Voz kreće
polako i posle izlaska iz stanice za nekoliko minuta stižemo do Palića. Tu je brzina
zadovoljavajuća, sve do Hajdukova. Do Bačkih Vinograda je uradjen remont pruge.
Ova deonica ima 17 km i prešli smo za 23 minuta. Od Bačkih Vinograda do Horgoša
ima svega 10 km i prolazi se za neverovatnih 29 minuta.
Kako
prelazimo granicu (2015), odmah se osete poboljšanja kvaliteta infrastrukture.
I tu su sastavljane kratke šine, ali ovde je brzina već 50 km/h, veća od
prosečne brzine u Srbiji. Još sredinom devedesetih ovde je saobraćao dobro
poznati medjunarodni voz za Moskvu!
Putovao sam
još pre izgradjene ograde na madjarskoj granici sa Srbijom, od tada nema
saobraćaja preko Horgoša i Reske.
Vidite
fotografije koje sam uradio na stanici u Reski. Tu se prelazi iz jednog u drugi
voz i nakon desetak kilometra i 15 minuta vožnje smo već na samoj železničkoj
stanici, koja nije baš u centru grada. Železnička stanica u Segedinu je krajnja
stanica brzim i IC vozovima iz Budimpešte.
GRAD SEGEDIN
Nakon
nekoliko godina ponovo u južnom gradu Madjarske, tzv. sunčanom gradu države. O
Segedinu bi mogli više stotina strana pisati, najveći južni grad, na samoj
granici sa Srbijom, svega 15 km od granice. Posle Budimpešte, grad sa najvećim
univerzitetom u državi, ima više od 30.000 studenata godišnje. Tu su dobro
poznati fakulteti, a na njima dosta studenata iz severnog dela Srbije.
Nekoliko
slika iz moje šetnje.
TRAINSPOTING SEGEDIN
Posle razgledanja
Segedina, vratio sam se na stanicu, predomislio se i promenio program
putovanja. Umesto presedanja u Solnoku, odlučio sam da odem IC vozom do
Budimpešte, kako bih prošetao centrom glavnog grada!
Voz za Orošhaza |
Lov na
vozove. Prvo moram naznačiti da je izmedju Segedina i glavnog grada taktni red vožnje, a to znači da svakih sat
vremena, od ujutru do kasno veče, saobraća miks IC/brzih vozova. To znači da su
u sastavu kompozicije dva putnička vagona deo IC-a (jedan prvog i jedan drugog
razreda), ostatak kompozicije je brzi voz. Zahvaljujući takvim kombinacijama
dobijamo dugačke kompozicije i konkurentni prevoz ka glavnom gradu.
Dizellokomotiva i dve klase (By) za Bekeščabu |
Pored vozova
iz Budimpešte stižu i lokalni vozovi iz Ororošhaza, grada susedne županije
Bekeš,kao i iz grada Bekeščabe. U Bekeščabi je moguće presedanje u vozove ka
Rumuniji. Inače kroz tu stanicu prolaze svi teretni vozovi ka Rumuniji,
Bugarskoj i Turskoj.
Stanica Sedegin, u pozadini IC vozovi za Budimpeštu |
IC voz sa vagonom prvog razreda |
Mešani IC/brzi voz Szeged-Budapest Nyugati |
Od
medjunarodnih, danas samo pogranični voz iz/za Srbiju, preko Reske i Horgoša.
Nije to uvek tako bilo. Pre nekoliko godina još su saradjivali i postojala je
direktna linija izmedju Segedina i Subotice. Činjenica je, da je loša pruga od
Hajdukova do Horgoša uveliko uticala na nestanak vozova na ovoj deonici. O ovoj
problematici i rešenju moći ćete čitati u nekom od narednih tekstova.
Posle
nekoliko sati lova na vozove kupio sam kartu i krenuo IC vozom MAV Start
kompanije ka Budimpešti.
SEGEDIN – BUDAPEST NYUGATI „HÍRÖS IC“
Opredelio
sam se za IC voz „Poznati“, koji je krenuo u iz Segedina i za nepunih dva ipo
sata stigao u Budimpeštu, u zapadnu stanicu (Nyugati palyaudvar). Zbog promene
programa, dobio sam nekoliko sati pre polaska ubrzanog voza za Debrecen.
Nekoliko fotografija nastalih u vozu. Prvi put sam putovao IC vozom unutar
Madjarske i mogao testirati koja je
razlika izmedju brzog, medjunarodnog i IC vozova. Moj vagon drugog razreda je
salonskog tipa sa dnevnom, nedeljnom, mesečnom štampom. Govorno obaveštenje pre
svake stanice i o mogućnostima
presedanja. Naravno utikači za telefone i lap-topove i besplatan pristup Wi-fi
internetu, to je Inter City voz!
IC voz, vagon prvog razreda, samo isprobao |
BUDAPEST – DEBRECEN „ŠEBEŠ“
Prošetao
sam Budimpeštom, večerao u MC Donaldsu a voz je krenuo na vreme. Red vožnje ka
istočnom delu Madjarske, ka Debrecenu su tada renovirali prugu te sam jedan deo puta obavio autobusom koji MAV
oganizovao. Sve pohvale!
Šebeš (ubrzani) voz |
Šebeš vozovi
(ubrzani vozovi) su brzi vozovi, koji od početka stanice u Budimpešti i aglomeraciji
ne staju ni na jednoj stanici, a nakon toga, već udaljeno od glavnog grada do
zadnje stanice staju na svim stanicama. Slikovito opisano, ubrzani voz madjarskog
tipa bi ovako izgledao: voz Beograd-Subotica, do Novog Sada bi stajao u
Indjiji, a od Novog Sada do Subotice stajao bi na svakoj stanici.
Takodje šebeš (ubrzani) voz |
DEBRECEN NOĆU
Debrecen,
drugi najveći grad u Madjarskoj, rimski protestanti, kako je poznat u Madjarskoj.
Grad koji je centar protestantizma u Madjarskoj, poznata reformatska gimnazija,
fakulteti. Posle Segedina i Debrecen je veliki univerzitetski grad.
Jedini grad
u provinciji koji ima aerodrom, odakle polaze letovi cele godine ka Londonu,
Amsterdamu, Milanu.
DEBRECEN - velika reformatska (protestanstska) crkva |
DEBRECEN - formatska crkva i ja noću |
Grad je
prelep, imao sam čast da ga vidim noću. Srećom takodje, bio je vikend i kasno uveče lokali su otvoreni.
Ponovo navratim u MC Donalds, jer je toplo, da se zgrejem i nešto pojedem dok
ne stignem do Ukrajine sutra dan ujutru.
U Madjarskoj
nemate hamburgerije tipične kao na balkanu, pljeskavica, ćevapa i bureka. Po
meni idealna brza hrana putnicima za povoljne pare. Kod suseda najbolje i najjeftinije
u MC Donaldsu možete se najesti u svako doba, u velikim gradovima otvoreni su
24 sata. Možete se malo zgrejati, jesti, popiti kafu i malo odmoriti kao što
sam i ja uradio.
Nekoliko
fotografija o centru grada i velikoj reformatskoj crkvi.
DEBRECEN – ZAHONJ (ZÁHONY)
Noćnim vozom
putujem dalje do pograničnog grada Zahonj (Zahony). Red vožnje bio promenjen zbog
radova na pruzi, ali i tako sam stizao oko 6 ujutru u Zahonj. Malo mesto oko
7.000 stanovnika, ali je najveće mesto u okruženje i zato možemo reći gradić.
Jako važno i drumsko i železničko čvorište na istoku Madjarske.
ZAHONJ - voz skojim sam došao iz Debrecena |
Granični
prelaz čini još bitnijim ovo mesto.
Ujutro je bilo hladno, pa mi je teško palo izaći iz voza.
Magla, čekam malo da napravim nekoliko fotografija.
GRAD ZÁHONY
Plan mi je
bio da peške predjem granicu, a vozom da se vratim. Dobro je da sam se
predomislio, kupio kartu za voz koji će me odvestu u gradić preko Tise, prvi
put na teritoriju nekadašnje USSR.
Do
postojanja Sovjetskog Saveza veoma je bila bitna železnička stanica jer je veliki
teretni i putnički promet tu prolazio, jedan deo vagona postelju menja tu, a drugi deo u Čopu u Ukrajini. Danas
je znatno manji kapacitet, a putnički saobraćaj smanjen je na minimum.
ZÁHONY – ČOP
Malogranični
saobraćaj obavljala je jedna dizel lokomotiva i jedan putnički vagon (By)
normalnog koloseka.
Od Zahonja do Čopa postoji i pruga normalnog koloseka, tako da za ovu relaciju nema potrebe da se menja postelja.
Od Zahonja do Čopa postoji i pruga normalnog koloseka, tako da za ovu relaciju nema potrebe da se menja postelja.
Voz iz Zahonja za Čop (Ukrajna) |
By vagonu za Čop |
Interesantno
je da sam ja bio jedini putnik u jutarnjem vozu. Imao sam čast da malo
porazgovaram sa kondukterom, ko je bio oduševljen time da sam toliko proputovao.
GRAD ČOP
Mali grad, rekao
bih veliko selo na nekadašnjoj kapiji Sovjetskog Saveza. Danas je zaboravljeno
mesto u Ukrajini, 24 km je od Užghoroda, i 780 km od prestonice Kijeva ,
pretežno madjarskog življa. Ulice su puste, mesto je sivo, tmurno, nije mesto
koje bi putnik poželeo, ali grad Čop sa 8.000 stanovnika je ključno transportno
čvorište, kompletan transport robe sa istoka na zapad prolazi kroz ovaj
gradić.Ima ogromni kamion i železnički terminal.
U ovom gradu
se menja postelja železničkih vagona sa evropske širine na sovjetski, široki.
Nekoliko
slika da vam predstavim osećaj kada sam šetao gradom.
Ovaj deo mog
putovanja sam obavio busom, i to minibusom, jeftini su i praktični. Za dobrih
pola sata sam iz Čopa stigao u centar na autobusku stanicu u Užgorod, prvi
veliki grad bivšeg Sovjetskog Saveza koji sam uspeo proputovati.
Moj kombi na relaciji Čop-Užghorod |
U kombi, minibus, sa 19 sedišta, nas je stalo najmanje 49 putnika. To samo u indijskim filmovima možete videti. Nisam verovao koliko ljudi može stati u takve male buseve, zato i jeste tako jeftino.
Ko ne
poznaje ekonomsko stanje u Ukrajini, napisaću
samo u nekoliko reči. Jedan profesor u školi ima prihod od oko 50 Eura, što
nije dovoljno za preživeti. Kako tamo opstaju ljudi, čovek se pita... Umetnost!
Kako samo
približili se Užgorodu, ušla je baka sa dvoje unučadi, ali nisu mogli da dodju
do šofera da plate put. Kad smo stigli i izašli, žena je sačekala da svi izadju
i onda platila kartu, što je na mene ostavilo veliki utisak. Ima još poštenih
ljudi.
UŽGHOROD
Kako sam
stigao u grad, na stanici sam uzeo kartu grada i uputio se u centar. Grad je
regionalni centar, nejveći grad podkarpatije. Blizu Madjarske granice,svega 25
km, a na samoj granici sa Slovačkom.
Plan grada |
Ovaj deo podkarpatije je pretežno
madjraskog življa ali u gradu su oni već u manjini, dok na popisu 1910. su bili
većinski. Danas od 116.000 stanovnika ostalo je svega 8.000, a generalno većinu
čine rusini, ali u oblasti podkarpatije ima preko milion rusina. Sa podkarpatije
su stigli i naši rusini u Vojvodinu, pre 250 godina!
UŽGHOROD - autobuska stanica |
Pristno siromaštvo |
Primer soc-realistiškog stila u gradu |
Butici... |
Ortodoxna crkva |
Dobro poznat znak "adventisti" i u Ukrajni prisutni |
Hotel u gradu |
Reka Ung seče
grad na dva dela. Sa leve strane je tvrdjava, lepo se vidi na slici sa
wikipedije. Obišao sam tvrdjavu i mogu vam reći da je prelepo i već sam susreo turiste. Stari deo grada uz
ulaganja uz rekonstrukciju ulica, fasada zgrada bio bi interesantan turistima.
Nekoliko fotografija
o starom gradu.
Sa druge
strane reke je novi grad, tipičan soc-realistički, rekoh bih bez stila.
Nisam mogao izostaviti železničku stanicu!
Našao sam na
wikipediji nekoliko fotografija o gradu, koje ja nisam fotografisao. Jedna je o
nekadašnjoj zgradi županije Ung. U vreme
Madjarske Kraljevine ovo mesto je bilo prestonica županije Ung. Danas je
„glavni grad“ rusina.
PONOVO U ČOP
Posle
obilaska grada vratio se na autobusku stanicu i za čas se vratio u Čop. U planu
mi je bilo da uhvatim jedini voz izmedju Budimpešte i Kijeva, a to je IC
„Latorca“.
U Čopu menjaju postelju vagonima i lokomotiva iz Madjarske vuče voz
preko na standardni kolosek.
Izašao sam
van stanice, počeo je vetar jako da duva, te sam se smrzao snimajući i fotografišući
vozove.
Posle sam
krenuo ka gradu i putu, tj. graničnom prelazu. Gledao sam na mapi i video da je svega 3 km je od mesta do mesta
preko Tise.Nisam hteo da platim 5 eura za 3 km putovanja vozom. Bilo bi
pametno, posle dogodovštine.
NAZAD ZA ZAHONY
Za uspomenuo
sam se slikao na ulazu u grad kod table i krenuo ka graničnom prelazu. Peške mi je
trebalo oko dobrih 20 minuta. Tada kreće moja prava avantura. Kad god putujem pokupim sve informacije potrebne za putovanje.
Tada nisam proverio da li se može peške preći granica, ne zaboravimo, tu je već
Shengen granica. Mislio sam, kao što je kod nas, da se sigurno može peške
prelaziti granica. Zeznuo sam se! Nije dozvoljeno prelaziti biciklom i peške
preko tog graničnog prelaza. Samo busom, kamionom ili kolima.
Ja kao
pravi, šetao pored auta, došao do carinika, pružim pasoš, a on govori meni:“
Kuda?!“. Ja lepo ogovorim:“ Vengrija (Madjarska)“, kad on poče da viče i maše
rukom da ne mogu i da se vratim nazad, makar 50 metra. Ja kao budala pitam što
ne mogu preći i onda mi pridje jedan carinik koji je govorio madjarski i
objasni da se ovde peške ne može preći granica.
Ništa mi drugo
nije preostalo nego vratiti se malo nazad i stopirati!
TRAINSPOTTING ZAHONY
Popodne,
kako sam stigao iz Ukrajine imao sam vremena za nekoliko fotografija. Obišao
sam stanicu u Zahonju. Našao nekoliko vozova, lokomotiva, tada je generalno
bila pustoš na stanici.
ZAHONY-DEBRECEN-CEGLED-SEGEDIN
Moj voz za
povratak je bio kasnovečernji voz do Debrecena, gde sam proveo nekoliko sati
noću i nastavio dalje do Cegleda. Tamo sam uhvatio jutarnji voz za Segedin, da
bi stigao na voz za Reske i Suboticu. Sve isplanirano i Bogu hvala što sam sve
uspeo uhvatiti.
U osam sati
uveče krenuo sam putničkim vozom iz Zahonja za Debrecen, gde sam stigao oko 22:30,
imao sam dobra 4 sata ponovo, jer jutarnji voz za Cegled iz Debrecena polazi u
2:30 ujutru. Pre svitanja sam stigao u Cegled,oko 4:45. Hvatao sam prvi
jutarnji voz za Segedin koji je nakon nekoliko minuta kašnjenja stigao.
Velika gužva
je bila u Cegledu, jedna od najprometnijih stanica u Madjarskoj, gde se račvaju
dve magistralne rute i to za Rumuniju i Segedin.
Uspeo sam se
ugrejati u vozu. Prvi voz iz Budimpešte je putnički voz, koji je od Cegleda do
Segedina stigao za sat i 44 minuta (118 km), ujutru u 7:15 po redu vožnje.
Nakon dobrih
sat vremena u 8:22 krenuo je putnički voz za Reske, gde sam presedao i nastavio
putovanje do Subotice, gde sam stigao u 10:30. Nastavio za Sombor u 11:00 sati,
u 12:30 sam već bio u Somboru, u 14:30 krenuo za Telečku i 15:15 već bio kući.
Tri dana putovanja prešao sam 1.230 km, sa puno doživljaja.
Summa, summarum
Moji prvi
utisci iz nekadašnje USSR, siromašne Ukrajine, u periodu kad u drugom delu države pucaju, ubijaju, u ratnom stanju cela
država. Ja sam sad već hiljadu kilometra od ratnog sukoba. Ceo grad je bio prepun
vojnika u nedelju, kad sam bio u Užgorodu. To već godinama ne vidjamo kod nas.
Nekako mi je stvorilo odbojnost. Dolazim iz zajednice koja ne voli ni vojnike,
ni policajce. Vredeo je ovaj izlet, jeste kratko trajao, ali sam video
Budimpeštu, Debrecen, Zahonj, Čop, Užgorod i naravno Segedin. Moram naznačiti da su ovih 1230 km vožnje mene koštali nekoliko eura, jer sam iskoristio
povlastice koje imamo kod madjarske
železnice, 90% popusta na 4 putovanja godišnje. Grehota ne iskoristiti. Već
planiram sledeće putovanje kroz Madjarsku, posle kojeg ću takodje sastaviti
putopis!
04.01.2018
Keszég Kornél
Suuper
ReplyDeleteХвала!!!
ReplyDeleteSteta sto nisi nastavio putovanje posle Uzghoroda,ka Lavovu, da jesi video bi prave lepote Ukrajine i onu naravno lepsu, manje siromasnu stranu..... Naravno, SADA i ova podrucja koja si tada obisao izgledaju lepse, ali nekako to putovanje je TADA bilo iskreno bacanje novca *moje misljenje*
ReplyDelete