Nakon sedam godina ponovo sam posetio Češku i glavni grad Prag. I
ovaj put sam preko agencije, autobusom putovao do glavnog grada Češke. U okviru
ovog putovanja, moj cilj je bio poseta glavnoj železničkoj stanici.
Meni, pojam
železničkog saobraćaja i etalon za stanicu, jeste istočna stanica u Budimpešti
tzv. Keleti. Sada,nakon posete glavne stanice u Pragu, dvoumim se. Iako sam
video futurističku stanicu u Beču, taj novi Hauptbanhof ipak nije ostavio neki utisak na mene.
Sama stanica
smeštena je u centru grada, spolja lepa zgrada, izgradjena u vreme
Austro-Ugarske monarhije. Kad sam ušao i video broj putnika, nivo ispod perona,
imao sam utisak da sam na nekom aerodromu.
PRAG - glavna železnička stanica |
Zgrada osim
toga što obavlja svoju prvobitnu funkciju, sadrži prodavnice svih kategorija,
što je značajno putnicima. Meni su najinteresantniji informativni monitori, a da ne pričam o
čistoći, klimatizaciji , sve je besprekorno, što putnik može da doživi u toku
sat vremena boravka.
Pored
mogućnosti da se peške, autom ili busom stigne, železnička stanica ima i metro
stanicu i za nekoliko minuta vožnje sa periferije grada možete doći do centra i
do železničke stanice. Primetio sam veliki protok putnika, slično u životu
nisam video, a već sam pola Evrope proputovao.
ZAŠTO ČESI
PUTUJU VOZOM ?
Saobraćaj je
veoma gust, pogledajte kartu železničke mreže. Infrastruktura je održavana i
još puno novaca se investira. Poseduju mrežu za velike brzine 160 km/h,
saobraća Pendolino.
Običan
putnik, kad razmišlja o putovanju, bira prevozno sredstvo i kad se dvoumi
izmedju autobusa i voza, izabraće voz. Jer ako i postoji autoput, tamo busevi
saobraćaju 100 km/h, ali prosek uvek bude niži, jer radovi na putu usporavaju.
Ako izabere voz, tu su brzine 120, 140, 160, čak i 200 km/h, kojima autobusi ne
mogu da pariraju!
VRSTE VOZOVA U ČEŠKOJ
SC – Super City (voz visokih brzina, Pendolino voz iz
Praga saobraća do Beča, Bratislave i Ostrave)
EC – Euro City (medjunarodni vozovi ka susednim
državama)
EN – EuroNight (medjunarodni noćni vozovi)
RJ – Railjet (kvalitetni medjunarodni vozovi poznati
po Evropi, iz Praga preko Beča do Graza)
IC – Inter City (brzi vozovi izmedju velikih gradova
i glavnog grada)
Ex – Expresni voz (brzi vozovi unutrašnjeg i
medjunarodnog saobraćaja)
Rx – Kvalitetni brzi voz (brzi voz u unutrašnjem
saobraćaju)
R – Brzi voz (staje samo u velikim mestima)
Sp – Ubrzani voz (staje u većim mestima)
ER – EuRegio (medjunarodni putnički vozovi,
saobraćaju izmedju Linza i Češke, Budejovice iz Beča u Breclav)
Os – putnički voz (staje u svim stanicama)
GALVNE UNUTRAŠNJE LINIJE:
·
Česká Třebová – Olomouc – Přerov
·
Prag – Ústí nad Labem – Děčín
·
Prag – České Budějovice
·
Brno – Jihlava – České Budějovice – Plzeň
·
Ústí nad Labem – Chomutov – Karlovy Vary – Cheb
MEDJUNARODNE LINIJE IZ PRAGA
Medjunarodnih
dnevnih vozova ima dosta iz Praga. Dnevno sedam par Railjet vozova saobraća do
Beča i Graza. Ima još expresnih vozova i to: 4 para dnevno za austrijski grad
Linz; sedam direktnih vozova do Berlina, od toga 4 do Hamburga, od toga čak 2
do poznate luke Kiel. Pored Berlina, Hamburga, Kiela, dnevno ima jedan par
vozova do Laipziga i 4 par linije do Munchen Hbf.
Najveći
medjunarodni saobraćaj je ka Slovačkoj
prema Bratislavi, Žilini do Košice. Čak i brzi voz Pendolino saobraća do
Košice.
Dnevno čak 6
Euro City i jedan Euro Night noćni voz saobraća izmedju Praga i Budimpešte. Od
ujutru na dva sata taktnim redom vožnje saobraćaju vozovi.
Pored
Nemačke i Austrije ima dnevnih i noćnih linija ka susednoj Poljskoj i Krakova i
do glavnog grada Varšave.
Kursna kola saobraćaju
do Moskve, St.Petersbourga, Kieva, a u letnjem periodu do poznatih letovališta
na Jadranu i Crnom moru!
NOĆNI VOZOVI
Tendencija u
zapadnom delu Evrope je da ugase noćne vozove. Sa velikim brzinama dosta brzo
stignete na odredište, DB (Nemačka železnica)je ukinula niz noćnih vozova,
nasuprot OBB koji povećava broj noćni linija.
Češke drahy,
ima svega nekoliko noćnih vozova:
- EN 442/443 BOHEMIA (Prag-Ostrava-Košice-Humenne-Prag)
– kursna kola za Krakov, Kiev
- EN 402/403 SILESIA (Prag-Bohumin-Krakov)
- EN
21/404/22/405 VLTAVA
(Prag-Moskva-St.Petersbourg)
- EN 406/407 CHOPIN (Prag-Karkov-Varšava)
- EN 18/408/17/409
NICE
(Moskva-Varšava-Prag-Monaco-Monte Carlo-Nice-Moskva)
- EN 444/445 SLOVAKIA (Praha-Ostrava-Košice-Praha)
– kursna kola za Varšavu
- EN 476/477 METROPOL
(Budapest-Bratislava-Praha-Berlin-Budapest)
- EN
50466/50477 ZURICH
(Praha-Linz-Zurich-Praha) dvoje kursnih kola za Švajcarsku
ČEŠKE ŽELEZNICE
Češke železnice
(češki: České dráhy) ili skraćeno ČD su glavni železnički operateri u Češkoj.
Kompanija je
osnovana 1993. godine, nakon disolucije Čehoslovačke i smatra se naslednikom
bivše čehoslovačke državne železnice. Članica je međunarodne železničke unije (UIC
broj za Češku Republiku je 54), Zajednice evropskih železnica i Organizacije za
saradnju u oblasti železnica (Azija i Evropa).
Konsolidirani
prihod željeznice u 2014. godini iznosio je 33 milijarde čeških kruna. Prihodi
od putničkog transporta su iznosili 21 milijardu, dok su prihodi od teretnog
saobraćaja dostigli iznos od 12 milijardi kruna. Sa 24.000 zaposlenih, ČD grupa
je peto preduzeće po broju zaposlenih u Češkoj.
Do 1. jula
2008. godine, Češke železnice su bile najveći poslodavac u Češkoj Republici. Nakon
što su redovno poslovale sa gubitkom i zahteva za vladinim subvencijama,
železnice su svoju prvu uspešnu poslovnu godinu ostvarile 2007.god., iako još
primaju vladine subvencije.
Prema
podacima iz 2009. godine, kompanija upravlja sa 9.412 km pruge, od čega su
3.210 km elektrificirane pruge i 1.906 km pruge duplog ili višestrukog
koloseka.“ [1]
Nakon sat
vremena lova na vozove i razgledanja stanice, došao sam do zaključka, da vozovi
i železnički saobraćaj uopšte imaju perspektivu. Mogu biti konkurentni sa
ostalim vidovima prevoza, ali bez solidne, da ne kažem velike brzine i dobre infrastrukture, nemoguće!
14.01.2017.
(Keszég Kornél)
No comments:
Post a Comment