Tačka je stavljena u 21.40 časova ispraćajem
međunarodnog voza s Glavne železničke stanice za Budimpeštu. – Znak za polazak
mašinovođi Zoranu Đurđeviću dao nekadašnji šef stanice Đurađ Majstorović.
Međunarodni voz
broj 340 za Budimpeštu preko Stare Pazove, Inđije, Novog Sada, Vrbasa i
Subotice postavljen je na prvi kolosek. Polazi u 21.40 časova. Voz poslednji
put saobraća s Glavne železničke stanice.
Ono što se
decenijama najavljivalo i u više navrata odlagalo, konačno se desilo. S Glavne
železničke stanice u Savskom amfiteatru, odakle je pre 134 godine prvom srpskom
prugom krenuo voz ka Nišu, sinoć je i zvanično otišla poslednja putnička
kompozicija.
Tačka na bogatu
istoriju stare dame srpskih železnica stavljena je upravo ispraćajem večernjeg
međunarodnog za Budimpeštu – praćen počasnim aplauzom, i međusobnim mahanjem
putnika i brojnih sugrađana na peronima. Čast da s Glavne otpočne poslednju
zvaničnu vožnju putnika imao je mašinovođa Zoran Đurđević. Vidno uzbuđenom
Đurđeviću znak za polazak svetlosnom signalizacijom i s belim rukavicama dao
nekadašnji otpravnik i šef stanice Đurađ Majstorović.
A poslednje radno
veče Glavne, uoči ovog ispraćaja, bilo je prilično neobično. Na stanici, čiji
je radni vek trajao gotovo 49.000 dana, u isto vreme bili su primetni seta,
tuga i radost. Prva dva osećanja zbog zatvaranja, a radost jer je na svakom
koraku na peronima Glavne bilo primetno da se prisustvuje istorijskom trenutku,
mada znatno drugačijem od 4. septembra 1884. kada su s Glavne svečarski
ispraćeni prvi putnici uz pucanje topova s gradskih bedema i sviranjem kraljeve
himne.
Ali ni ovoga puta
svečarska atmosfera nije izostala. S razglasa su se, osim poslednjih zvaničnih
obaveštenja, puštale i balade, a na prvi peronu se, skoro kao i u najbolje dane
stanice, tiskalo mnoštvo ljudi. Osim putnika i njihovih pratilaca, perone su
okupirali i roditelji s decom, stariji bračni parovi, ali i omladina koji su na
Glavnu došli kako bi napravili oproštajne selfije, slikali poslednju putničku
kompoziciju i mašinovođu.
Svečarskom duhu
doprineli su i železničari i predstavnici železničkih preduzeća koji su se trudili
da ispraćaj protekne kako dolikuje. Primetno je ipak bilo da su železničari
bili isuviše uzbuđeni da bi vodili računa o svakom detalju. Zaposleni na samoj
stanici, koji je poznaju u dušu i koji su na njoj proveli decenije, nisu mogli
da daju zvanične izjave, ali svima njima reakcija je bila ista. Na pitanje kako
se osećaju svi oni odreda slegali su ramenima i uz blagi, setni osmeh
uzvraćali: „A šta mislite? Pa nije sve jedno!”
Nekadašnjeg šefa
stanice Đurađa, koji je, kako rekoše njegove kolege, najstariji živi koji je
bio na toj funkciji, protokol nije sprečio da prozbori.
– Ovde sam od 1959.
proveo 22 godine. Bio sam i otpravnik, i pomoćnik šefa, i šef, posle toga i
direktor. Četiri decenije radnog staža sam imao kada sam otišao u penziju, a
sada sam pozvan da se vratim nakratko kako bih dao znak za polazak – s ponosom
je istakao osamdesettrogodišnji Đurađ.
Raspoloženi za
priču bili su i putnici.
– Poranila sam
otprilike oko sat, kako bih na stanici popila kafu i da bih još malo osmotrila
ove perone i zgradu s unutrašnje strane. Znam da mi je to jedna od poslednjih
prilika za tako nešto – navela je Dušanka Savić (48), koja je čekala polazak
poslednjeg voza.
Pojedini putnici su
vreme ubijali špartajući od perona do perona i od jednog kraja stanice do
drugog.
– Mislim da nas ima
dosta koji smo emotivno vezani za Glavnu. Meni će uvek biti asocijacija na
letnje raspuste, jer sam svako leto kao dete prvo na nju vozom dolazio, a onda
s BAS-a nastavljao autobusom ka Mačvi ili Banatu gde imam rodbinu. I kada sam
rešio da se preselim u prestonicu prvo sam zakoračio na perone Glavne –
prilično emotivan bio je i dvadesetsedmogodišnji Nikola Mitić.
Sudbina ili splet
slučajnih okolnosti, ali poslednja kompozicija krenula je put nekadašnje
Austrougarske, zemlje iz koje je na Berlinskom kongresu 1878. nezavisnoj Srbiji
ispostavljen zahtev da što pre izgradi svoj prvi „gvozdeni put”. Ispred zdanja
koje je simbol tog zadatka, koji je Srbija ispunila krajem 19. veka,
dojučerašnji putnici od danas mogu da samo da prave fotografije za uspomenu.
„Beograd na vodi”
putnike je preselio „Beograd centar” što je zvanični naziv nedovršenog
„Prokopa”. On od danas i zvanično preuzima epitet glavne prestoničke železničke
stanice. U isto vreme Glavna, ukras Savskog amfiteatra na koji pogled puca s
vrha nekadašnje Spomeničke, a današnje Nemanjine, čekaće da se u nju usele
majstori. Njihov zadatak će biti je preoblikuju u istorijski muzej Srbije.
Protest uoči zatvaranja
Udruženje
ljubitelja železnice uoči polaska poslednjeg voza, ispred stanice na Savskom
trgu, a onda i na samoj stanici, organizovalo je protest. Poslednji voz
ispratili su zvižducima i negodovanjem.
– Ova stanica se
nalazi uz istorijski centar prestonice gde je većina fakulteta, ministarstava i
ambasada. Velika je greška što nadležni nisu na pravi način citirali Branka
Pešića. Njegov plan nije bio da gasi ovu stanicu, već da na ovom mestu bude
centar takozvanog regionalnog metroa, odnosno pruga koja bi ovde prilazila
podzemno – ukazao je Karlo Polak, diplomirani inženjer saobraćaja i predstavnik
udruženja.
01.07.2018.
(politika.rs)
No comments:
Post a Comment