Monday, May 22, 2017

RUMUNIJA: Daljinski vozovi u Rumuniji


U susednoj državi Rumuniji imajući u vidu njenu površinu i broj stanovnika postoji jasna potreba za daljinskim vozovima. Rumunija iako danas članica EU ima železničku mrežu koja je u stanju daleko ispod evropskog proseka.

U ovom tekstu ćemo analizirati rumunske daljinske vozove koji se u Rumuniji zovu IR  tj. interregio vozovi i koji povezuju dve županije ili više njih.

Među najdužim linijama su one na kojima voz prelazi i više od 800 kilometra što vremenski traje i više od 12 sati. U toku analize ćemo Vam prezentovati daljinske vozove, kvalitet usluge ne zaboravljajući naravno i cene usluga prevoza daljinskim vozovima.


IR Bucuresti Nord - Brasov
Nekoliko reči na početku o tome kako sam ja doživeo daljinske vozove u Rumuniji. Pre nekoliko nedelja sam po Rumuniji putovao interregio vozovim u unutašnjem saobraćaju, na krećim i dužim relacijama. Glavna zamerka je loše stanje infrastrukture a samim tim i niske brzine te duga vremena putovanja.

U Rumuniji je pre par godina liberalizovano tržište železničkih usluga kako u teretnom tako i u putničkom saobraćaju. Pored državnog prevoznika i privatni prevoznici u Rumuniji prevoze putnike kako u lokalnom tako i u daljinskom saobraćaju.

Na sajtu rumuske državne železnice CFR-a se lako dobijaju informacije o vozovima. Na početnoj stranici CFRa, sa leve strane je pretraživač. Kome rumunski ne ide, može slobodno da klikne na ikonu u desnom gornjem uglu i pređe na engleski jezik.



Ukucate početnu i krajnju stanicu, pretraživač izbacuje i direktne linije i naravno veze sa presedanjem. Među najdužim linijama su Temišvar-Jaši (849 km)  i Arad-Konstanca (829 km).








Rumunija osim jedne linije za Moldaviju odnosno Kišinjev, druge za Beč i sezonskih vozova za Sofiju, Solun i Istanbul, ima samo linije koje saobraćaju do Budimpešte. Pre nekoliko godina ukinuta je direktna linija između Bukurešta i Beograda. Unazad nekoliko godina balkanski region doživljava veliko redukovanje međunarodnih linija tako da je danas Balkan Flexipas skoro nepotreban.


Kao i kod nas postoji razlika u ceni između regio i interregio vozova.
Može se slobodno reći da je putovanje vozom kod nas povoljnije nego u Rumuniji.

Uzmimo jedan primer na liniji Bukurešt-Brašov (166 km):
- Regio voz putuje 3 sata i 47 minuta, cena karte prvog razreda je 37,5 leja (41,4 leja sa rezervacijom), cena karte drugog razreda 24 leja (27,9 leja sa rezervacijom)
- Interregio voz putuje 2 sata i 40 minuta, cena karte prvog razreda je 70,2 leja sa obaveznom rezervacijom, cena karte u drugom razredu je 48,6 leja isto sa obaveznom rezervacijom.

 (1 Euro= 4,6 lej)

Razlika u ceni prevoza u  drugom razredu između regio i interregio vozova je skoro duplo!

DALJINSKI VOZOVI

Krećemo sa analizom daljinskih vozova:
1. ČISTOĆA: posle nekoliko dana putovanja unutar Rumunije, mogu vam reći da su IR vozovi čisti. Nisu toliko čisti kao u Mađarskoj i Austriji, ali dosta čistiji od onih u Srbiji.


2. TOALET: većinom i IR vagoni imaju  vakum-wc, čistoća toaleta je na visokom nivou, pa sam se prijatno iznenadio.

3. KLIMA: tu sam već imao negativne doživljaje. Vozovi kojima sam ja  putovao  imali su centralnu klimu, iz koje je izlazio samo hladan vazduh, skoro bez grejanja tako da sam se  na kraju smrzao.

4. RESTORAN-BAR: generalno na daljinskim vozovima ima vagon bar-restoran, u kom su cene nešto veće nego u kafićima.



5. KUŠET-SPAVAĆA KOLA: noćni interregio vozovi IRN nude ležajeve u odeljcima sa 2-4-6 ležaja.

PUTOVANJE U SPAVAĆIM KOLIMA UNUTAR RUMUNIJE

Kratka analiza cena u spavaćim i kušet kolima. Uzeo sam za primer relaciju Bukurešt –Kluž Napoka (549 km,) voz IRN 10641 polazak  u 22:00 iz glavnog grada i sutradan u 07:33 dolazak  u Kluž centar  Transilvanije, putuje devet i po sati, taman dovoljno vremena da se čovek naspava.

U našem regionu putovanje noćnim vozom u spavaćim kolima unutar granica jedne zemlje postoji samo u Hrvatskoj. U ovom vozu su putnički vagoni samo drugog razreda i spavaća kola.



Mesto u drugom razredu sa rezervacijom sedišta Bukurešt-Kluž  je 100,9 leja (22,5 eura), ležaj u kušet kolima, sa odeljcima sa 6 ležaja stoji 131 lej (29 Eur), ležaj u odeljku sa 4 ležaja je 147 leja (32,5 Eur), u spavaćim kolima u odeljku sa dva ležaja što je već prvi razred  je 227,7 lej (50,6 Eur), dok odeljak sa jednim ležajem je 304,7 leja (67,7 Eur).

Ako ove podatke uzmemo, dobro analiziramo dolazimo do zaključka da ko ima novaca jeftinije je da putuje prvim razredom, jer ako saberemo 6 karata u kušetu to je 786 leja, a ako putujete sami plaćate svega 305 leja.

POVLASTICE KOD POVRATNE KARTE

Povlastica u Rumuniji ima za povratno putovanje, kod regio vozova ta povlastica je 10%, kod interregio 15%.

LISTA DALJINSKIH VOZOVA U RUMUNIJI

Dole u tabeli možete videti daljinske vozove, broj, rutu, vreme polaska i dolaska, vreme putovanja  i cenu usluge. Podaci su informativnog karaktera dobijeni sa web stranice CFR-kalatorija.  Tabela nije potpuna i služi kao orjentacija za putnike koji planiraju putovanje vozom kroz Rumuniju.


Ispod tabele su mape rute daljinskih vozova. Tarife su drugog razreda.


Broj vozova
Vreme
polaska
Ruta
Vreme dolaska
Daljina (km)
Cena
karata
IR 72
05:45
BUCURESTI-ARAD
15:28
590
100,9
IR 346
14:00
BUCURESTI-ARAD
01:06
599
100,9
IR 402
19:15
BUCURESTI-JAŠI
02:47
460
90,8
IR 472
17:45
BUCURESTI-ARAD
05:15
621
110,9
IR 1540
14:13
BRASOV-IASI
22:48
470
60,4
IR 1546
14:10
CLUJ NAPOCA-SATU MARE
19:45
283
35,6
IR 1621
10:00
BUCURESTI-TIMISOARA (via Arad)
23:10
656
110,9
IR 1635
17:20
BRASOV-CONSTANCA
22:48
391
79,3
IR 1641
20:55
BUCURESTI-BAIA MARE
09:30
624
110,9
IR 1645
12:15
BUCURESTI-CLUJ NAPOCA
21:49
497
90,8
IR1663
12:05
BUCURESTI-IASI
19:03
406
90,8
IRN 1667
22:55
BUCURESTI-IASI
05:45
406
90,8
IR 1691
10:45
BUCURESTI-TIMISOARA
19:37
533
100,9
IR 1693
15:45
BUCURESTI-TIMISOARA
00:33
533
100,9
IRN 1695
21:25
BUCURESTI-ARAD (via Timisoara)
08:18
590
100,9
IRN 1741 
18:45  
BUCURESTI-SATU MARE (via Oradea)
10:06
782
120,1
IR 1744
01:00
BAIA MARE-TIMISOARA
07:43
371
79,3
IR 1745
06:00
BUCURESTI-BAIA MARE
20:08
690
110,9
IRN 1821
23:45
BUCURESTI-ARAD
10:30
604
110,9
IRN 1822
19:30
ARAD-CONSTANCA
08:50
829
128,7
IR 12608
08:50
CLUJ NAPOCA – GALATI
23:10
714
91
IR 1834
06:30
TIMISOARA-IASI
22:28
789
120,1
IR 1835
16:25
BUCURESTI-CLUJ NAPOCA
04:14
621
110,9
IR 1843
21:40
TIMISOARA NORD-BECLEAN PE SOMES
07:13
469
90,8
IR 1862
22:35
IASI-CONSTANCA
07:21
485
56,2
IRN 10641
22:00
BUCURESTI-CLUJ NAPOCA
07:33
549
100,9

































22.05.2017
(Keszég Kornél)

No comments:

Post a Comment

STATISTIKA