Turske železnice su deo Evropske železničke
mreže. Ove godine postoji dnevna veza izmedju Istanbula i Sofije, tj. Turske sa
Evropom.
O TURSKOJ ŽELEZNICI
„Turske državne železnice,
ili skraćeno TCDD su železnička kompanija u vlasništvu Vlade Republike Turske,
sa sedištem u Ankari. Železnice su formirane 1. juna, 1927. godine od strane
Turske vlade, sa ciljem da preuzmu upravljanje nad postojećim železnicama koje
se nalaze unutar granica Republike Turske, a nakon raspada Osmanskog carstva
kao i za izgradnju novih železnica.
TCDD je vlasnik i
operater svih javnih železnica u Turskoj. Od 2008. godine, pod upravom državnih
železnica se nalazi 10.991 kilometara pruge, što ih čini 22. najvećom železnicom
na svietu. U 2009. godini, turske državne železnice su prevezle 17.105.353 tona
tereta i 7.118.699 putnika po kilometru, što ih po tom kriterijumu čini 33.
najvećim putničkim železničkim operaterom na svetu. Iste godine, železnice su
imale 25.593 zaposlenih.
Turske državne
železnice poseduju nekoliko drugih kompanija, a imaju i deonice u drugim kompanijama
koje obavljaju istu delatnost, uključujući i İZBAN, prigradsku železnicu u
Izmiru u kojoj TCDD ima udeo od 50% deonica. To su sve kompanije koje obavljaju
železnički saobraćaj, ili koriste železnički prevoz. TCDD je član InterRaila od
1994. godine.
TCDD direktno poseduju
i upravljaju s 8.697 km pruga, od čega je 1.920 km elektrificirano, te se mreža
proteže kroz 57 provincija. Uz to, železnice poseduju i rukovode sa preko 240
km industrijskih pruga i 206 km brzih pruga, sa 574 km pruge u izgradnji. Prema
podacima iz 2010. godine, na železnicama TCDD-a se nalazi 763 tunela, 25.441
mostova, 17 trouglastih i 7 običnih petlji. Vozni park se sastoji od 467 Dizel
lokomotiva, 67 električnih lokomotiva, 860 putničkih vagona, 33 seta za brze
pruge i 15.384 teretna vagona.“ [1.]
UNUTAŠNJI
SAOBRAĆAJ
Unutrašnji železnički
saobraćaj Turske se sastoji od vozova visokih brzina, daljinskih vozova, regionalnih
vozova i lokalnih vozova.
Glavni grad Ankara
i drugi veći gradovi su povezani sa nekoliko daljinskih vozova:
-IZMIR BALU TRAIN
(Ankara-Basmane-Ankara)
-KONYA BLAU TRAIN
(Konya-Basmane-Konya)
-SQUARE EXPRESS
(Balikesir-Basmane-Balikesir)
-AEGEAN EXPRESS (Balikesir-Basmane-Balikesir)
-6 EYLÜL EXPRESS (Bandirma-Basmane-Bandirma)
-17 EYLÜL EXPRESS
(Balikesir-Basmane-Balikesir)
-PAMUKKALE EXPRESS
(Denzli-Eskisehir-Denzli)
-TAURUS EXPRESS (Konya-Adana-Konya)
-EAST EXPRESS (Ankara-Kars-Ankara)
-VAN LAKE EXPRESS (Ankara-Tatvan-Ankara)
-SOUTH KURTULAN EXPRESS
(Ankara-Kurtulan-Ankara)
-FIRAT EXPRESS (Elazig-Adana-Elazig)
-ERCIYES EXPRESS
(Kayseri-Adana-Kayseri)
VOZOVI
VELIKIH BRZINA
Pored daljinskih vozova, turska
poseduje i linije velikih brzina:
-Istanbul-Eskisehir-Ankara
-Istanbul-Eskisehir-Konya
-Ankara-Eskisehir-Konya
Foto: Duško Djurić |
MEĐUNARODNI SAOBRAĆAJ
Danas se međunarodni saobraćaj iz
Turske odvija prema Sofiji i prema Tbilisiju i Bakuu. Iz Ankare je do pre
nekoliko godina još saobraćao voz za Iran, kog danas nema. Nadamo se da će
jednog dana ponovo vratiti taj voz na šine. Pre rata u Siriji iz Turske se
moglo putovati čak do Damaska vozom.
Aktualni međunarodni vozovi:
-BAKU-TBILISI-KARS
(Kars-Tbilisi-Baku-Kars): danas
jedina međunarodna linija iz Turske ka istoku, otkad je ukinut voz za Teheran.
-SOFIA
EXPRESS (Istanbul-Sofia-Istanbul): svakodnevna
veza Turske sa Evropom.
Pored kušet kola za Sofiju, voz u sastavu ima i kursna kola za Bukurešt u
letnjem periodu.
-OPTIMA
EXPRESS (Edirne-Villach-Edirne): danas
dobro poznati agencijski voz za turce iz Zapadne-Evrope. Izmedju Austrije i
Turske saobraća određenim danima, moguć je i prevoz automobila.
CENA KARTE
Cene voznih karata
u Turskoj su dosta povoljne. Još u ovoj godini oslabljena je turska lira prema stranim valutama, što je postao
još povoljnije.
|
I.
RAZRED
|
II.
RAZRED
|
KUŠET
KOLA
|
SPAVAĆA
KOLA
|
VELIKE BRZINE
|
HALIKALI – SOFIA
|
27,72
|
18,48
|
9,40/10,0/15,0
|
35,0
|
-
|
HALIKALI – BUKUREŠT
|
55,8
|
37,2
|
9,40/14,0
|
-
|
-
|
ANKARA – KARS
|
|
48,0 TL
|
|
|
|
ESKISEHIR – IZMIR (Basmane)
|
|
39,0 TL
|
|
70-80 TL
|
|
ANKARA-ISTANBUL
|
|
|
|
|
70 TL
|
ANKARA - KONYA
|
|
|
|
|
31 TL
|
1EUR = 6,42 TL
BALKAN
FLEXIPASS
Karta gore
pomenutih železnica važi i na teritoriji Turske. Za mlade putnike je dobra
mogućnost da povoljno putuju sa turskim železnicama.
Kasnije ćete moći
čitati o daljinskim i brzim vozovima unutar Turske.
LITERATURA:
No comments:
Post a Comment