Sunday, September 29, 2019

TURSKA: Red vožnje Turskih Železnica TCDD (2019)


Turske železnice su deo Evropske železničke mreže. Ove godine postoji dnevna veza izmedju Istanbula i Sofije, tj. Turske sa Evropom.

O TURSKOJ ŽELEZNICI

„Turske državne železnice, ili skraćeno TCDD su železnička kompanija u vlasništvu Vlade Republike Turske, sa sedištem u Ankari. Železnice su formirane 1. juna, 1927. godine od strane Turske vlade, sa ciljem da preuzmu upravljanje nad postojećim železnicama koje se nalaze unutar granica Republike Turske, a nakon raspada Osmanskog carstva kao i za izgradnju novih železnica.

TCDD je vlasnik i operater svih javnih železnica u Turskoj. Od 2008. godine, pod upravom državnih železnica se nalazi 10.991 kilometara pruge, što ih čini 22. najvećom železnicom na svietu. U 2009. godini, turske državne železnice su prevezle 17.105.353 tona tereta i 7.118.699 putnika po kilometru, što ih po tom kriterijumu čini 33. najvećim putničkim železničkim operaterom na svetu. Iste godine, železnice su imale 25.593 zaposlenih.

Turske državne železnice poseduju nekoliko drugih kompanija, a imaju i deonice u drugim kompanijama koje obavljaju istu delatnost, uključujući i İZBAN, prigradsku železnicu u Izmiru u kojoj TCDD ima udeo od 50% deonica. To su sve kompanije koje obavljaju železnički saobraćaj, ili koriste železnički prevoz. TCDD je član InterRaila od 1994. godine.

TCDD direktno poseduju i upravljaju s 8.697 km pruga, od čega je 1.920 km elektrificirano, te se mreža proteže kroz 57 provincija. Uz to, železnice poseduju i rukovode sa preko 240 km industrijskih pruga i 206 km brzih pruga, sa 574 km pruge u izgradnji. Prema podacima iz 2010. godine, na železnicama TCDD-a se nalazi 763 tunela, 25.441 mostova, 17 trouglastih i 7 običnih petlji. Vozni park se sastoji od 467 Dizel lokomotiva, 67 električnih lokomotiva, 860 putničkih vagona, 33 seta za brze pruge i 15.384 teretna vagona.“ [1.]

UNUTAŠNJI SAOBRAĆAJ

Unutrašnji železnički saobraćaj Turske se sastoji od vozova visokih brzina, daljinskih vozova, regionalnih vozova i lokalnih vozova.


Glavni grad Ankara i drugi veći gradovi su povezani sa nekoliko daljinskih vozova:
-IZMIR BALU TRAIN (Ankara-Basmane-Ankara)
-KONYA BLAU TRAIN (Konya-Basmane-Konya)
-SQUARE EXPRESS (Balikesir-Basmane-Balikesir)
-AEGEAN EXPRESS (Balikesir-Basmane-Balikesir)
-6 EYLÜL EXPRESS (Bandirma-Basmane-Bandirma)
-17 EYLÜL EXPRESS (Balikesir-Basmane-Balikesir)
-PAMUKKALE EXPRESS (Denzli-Eskisehir-Denzli)
-TAURUS EXPRESS (Konya-Adana-Konya)
-EAST EXPRESS (Ankara-Kars-Ankara)
-VAN LAKE EXPRESS (Ankara-Tatvan-Ankara)
-SOUTH KURTULAN EXPRESS (Ankara-Kurtulan-Ankara)
-FIRAT EXPRESS (Elazig-Adana-Elazig)
-ERCIYES EXPRESS (Kayseri-Adana-Kayseri)
 
ANKARA: noćni voz na glavnoj stanici (2015) Foto; Duško Djurić



VOZOVI VELIKIH BRZINA
Pored daljinskih vozova, turska poseduje i linije velikih brzina:
-Istanbul-Eskisehir-Ankara
-Istanbul-Eskisehir-Konya
-Ankara-Eskisehir-Konya
 
Foto: Duško Djurić

Foto: Duško Djurić

MEĐUNARODNI SAOBRAĆAJ
Danas se međunarodni saobraćaj iz Turske odvija prema Sofiji i prema Tbilisiju i Bakuu. Iz Ankare je do pre nekoliko godina još saobraćao voz za Iran, kog danas nema. Nadamo se da će jednog dana ponovo vratiti taj voz na šine. Pre rata u Siriji iz Turske se moglo putovati čak do Damaska vozom.

Aktualni međunarodni vozovi:
-BAKU-TBILISI-KARS (Kars-Tbilisi-Baku-Kars): danas jedina međunarodna linija iz Turske ka istoku, otkad je ukinut voz za Teheran.

-SOFIA EXPRESS (Istanbul-Sofia-Istanbul): svakodnevna veza Turske sa Evropom. Pored kušet kola za Sofiju, voz u sastavu ima i kursna kola za Bukurešt u letnjem periodu.

-OPTIMA EXPRESS (Edirne-Villach-Edirne): danas dobro poznati agencijski voz za turce iz Zapadne-Evrope. Izmedju Austrije i Turske saobraća određenim danima, moguć je i prevoz automobila.

CENA KARTE
Cene voznih karata u Turskoj su dosta povoljne. Još u ovoj godini oslabljena  je turska lira prema stranim valutama, što je postao još povoljnije.


I.
RAZRED
II.
RAZRED
KUŠET
KOLA
SPAVAĆA
KOLA
VELIKE BRZINE
HALIKALI – SOFIA
27,72
18,48
9,40/10,0/15,0
35,0
-
HALIKALI – BUKUREŠT
55,8
37,2
9,40/14,0
-
-
ANKARA – KARS

48,0 TL



ESKISEHIR – IZMIR (Basmane)

39,0 TL

70-80 TL

ANKARA-ISTANBUL




70 TL
ANKARA - KONYA




31 TL

1EUR = 6,42 TL

BALKAN FLEXIPASS

Karta gore pomenutih železnica važi i na teritoriji Turske. Za mlade putnike je dobra mogućnost da povoljno putuju sa turskim železnicama.

Kasnije ćete moći čitati o daljinskim i brzim vozovima unutar Turske.

LITERATURA:

 29.09.2019.
(Keszég Kornél)

No comments:

Post a Comment

STATISTIKA