Do kraja II. svetskog rata ovo područje je imalo preko 70% nemačke populacije i bilo poznato po jakoj industriji čijem razvoju su železnica i kanal svakako puno doprineli. Treba napomenuti da do 1944. godine nisu postojali dobri putevi, za prevoz robe i putnika se prvenstveno koristila železnica.
Posle drugog svetskog rata, naseljava se stanovništvo iz drugih delova Jugoslavije, sprovodi se tzv. kolonozacija, a iz Vojvodine istovremeno nestaje 500.000 Nemaca. Tako područje pored Velikog Bačkog kanala dobija nove stanovnike koji nisu imali naviku da koriste železnicu.
Posle drugog svetskog rata, intezivno se grade putevi gde železnica služi za prevoz materijala za gradnju. Obnavlja se industrija, i područje pored kanala doživljava ekspanziju, postaje poznato po fabrikama od kojih je do danas ostalo njih toliko da se mogu prebrojati na prste jedne ruke.
Nakon raspada Jugoslavije i ratova prestaje skoro svako održavanje pruga pa kao i mnoge druge pruge tako i pruga Sombor-Vrbas počinje da propada.
Zelenom bojom označen deo max. 40 km/h,
|
Na slikama možete videti da brzina na pruzi nije jednaka na celoj trasi. Deonica Vrbas-Crvenka je remontovana pre nekoliko godina i maksimalna brzina na njoj je 80 km/h što je sasvim zadovoljavajuće za jedan nemagistralni pravac. Da ne zaboravimo napomenuti da u Crvenki još funkcioniše nekoliko fabrika od kojih je najveća fabrika šećera koja koristi usluge prevoza robe železnicom. Posle Crvenke prema Somboru je pruga u jako lošem stanju, brzina je do 40 km/h, na delovima ne sme da pređe ni 10 km/h.
Pruga Sombor-Vrbas duga je 58 km, jednokolosečna, neelektificirana sa jednim mostom između Sivca i Crvenke na Velikom Bačkom kanalu. Od 58 km pruge remontovano je 18 km od Vrbasa do Crvenke koje voz prelazi za 23 minuta, dok ostatak pruge, 40 km, prelazi za 66 minuta.
Prvi deo od Sombora do Čonoplje 12 km prelazi za 20 minuta, od Čonoplje do Kljajićeva je 4 km koje voz prelazi za 11 minuta, od Kljajićeva do Novog Sivca 11 km prelazi se za 17 minuta, od Novog Sivca do Sivca 4 km prelazi se za 9 minuta, od Sivca do Crvenke ima 9 km koji se prelaze za 14 min, od Crvenke do Kule ima 7 km koji se prelaze za 11 minuta, od Kule do Vrbasa ima 11 km a prelaze se za 13 minuta.
Most između Sivca i Crvenke |
Veliki Bački kanal |
Veliki Bački kanal |
Veliki Bački kanal |
Macosa 712-206 koji saobraća, saobraćao na relaciji Sombor-Vrbas |
Nedostatak informacija je najveća mana Srbija voza, često se ne zna da li će voz saobraćati ili ne.
Evidentno je da menadžment Srbija voza nema viziju i strategiju razvoja železničkog saobraćaja.Jedino što što možemo da čujemo su najave mega projekata.
Veliki problem je neinformisanost, manjak osoblja po stanicama koje bi putnicima pružalo informacije.
Stanica Crvenka među onima koje su održani |
Tu su i hladne i prljave stanice koje od kako su sagrađene više nisu obnavljane.
Lepa vest je da na ovom pravcu putnički saobraćaj ipak opstaje. Na sajtu Srbija voza dostupan je novi red red vožnje, ove godine na vreme objavljen što do sada nije bio slučaj.
Red vožje 2015/16 |
Novi red vožnje 2016/17 |
U budućnosti ostaje problem lošeg stanja pruge koje bi što pre trebalo rešiti kako bi se zaustavilo njeno propadanje i bar pokušalo učiniti je konkurentnijom.
1.12.2016.
(Keszég Kornél)
No comments:
Post a Comment