Sunday, January 1, 2017

SRBIJA: Penzionisani plavi vozovi


Sa pruge Sombor - Vrbas sišle i poslednje garniture popularne španske "makose" u Srbiji. Uz ruske kompozicije novi polasci, ali zamerke na red vožnje

SA pruge Sombor - Vrbas, koja je opstala iako je bila predviđena za gašenje, sišli su plavi vozovi "makosa", a zamenili su ih crveni dizel-motorni vozovi "rus". To je jedna od važnih promena koje je ovog meseca doneo novi red vožnje na Železničkoj stanici u Somboru, uz povećan broj polazaka za Novi Sad u oba pravca - preko Bogojeva i preko Vrbasa. Novina je i da putnici u vozovima od Sombora do Novog Sada više neće presedati u Vrbasu. Žitelji pozdravljaju izmene, a ono zbog čega negoduju, jeste ukidanje jutarnjih polazaka za Sombor iz Vrbasa, Kule, Sivca i Kljajićeva, kao i Odžaka, Bogojeva, Sonte i Prigrevice i večernjeg voza na liniji Sombor - Odžaci.

Na neelektrificiranoj pruzi od Sombora do Vrbasa saobraćale su, jedine u Srbiji, preostale tri garniture "makose", dizel-motornog voza proizvedenog u istoimenoj španskoj fabrici. Ovaj voz bio je omiljen među putnicima, koji su ga zvali "Lepa Brena". Dotrajalu "makosu", koja je bila u pogonu više od 30 godina, istisnuo je "rus", dvodelni putnički voz proizveden u ruskoj fabrici "Metrovagonmaš" i posebno dizajniran za "Železnice Srbije".
- "Makose" su otišle u penziju, a jedna od njih je u koliko-toliko ispravnom stanju zadržana u depou, za ne daj bože. Umesto njih, na našem terenu kruži sedam kompozicija "rusa" - predočio je Marko Kolar, rukovodilac za infrastrukturu Železničke stanice u Somboru.
Kolar je rekao da somborska ŽS nije prava adresa za žalbe građana na vreme polaska vozova, jer je red vožnje napravilo Akcionarsko društvo "Srbija-voz". On je naveo da je broj polazaka iz Sombora za Vrbas povećan sa dva na četiri, napominjući da svi vozovi na ovoj relaciji direktno nastavljaju za Novi Sad, kao i da je na liniji Sombor - Bogojevo - Novi Sad uveden i peti polazak.

Kornel Keseg iz Telečke kod Sombora, vrsni poznavalac železnice, koji sebe opisuje kao vozoljubitelja, konstatuje da je red vožnje "napravljen za mašinovođe, a ne za putnike".
- Osim što su polasci utvrđeni tako da ljudi vozom ne mogu ujutro otići na posao niti se uveče vratiti, mnoge je pogodilo i to što nema večernjih polazaka iz Sombora za Novi Sad, kao i to što vozovi ka Vrbasu i Novom Sadu neće saobraćati subotom i nedeljom - izneo je Keseg.
On je ukazao i na loše stanje pruge od Crvenke do Sombora, "na kojoj je brzina 40, a na nekim delovima ne sme da premaši ni 10 km/h".

- Ta sporost, ako se ne otkloni, uzrokovaće kvarove "rusa", koji su kalibrisani na maksimalnu brzinu od 120 i optimalnu od 100 kilometara na sat. "Rusi" su podesni za trasu Sombor - Bogojevo - Novi Sad, koja im omogućava kretanje punom brzinom i zato je najbolja pruga u Vojvodini - istakao je Keseg.

NE ČUVAMO VOZOVE
PREMA Kesegovoj oceni, "makosa" sa plavim tapacirungom bila je najlepši i najudobniji voz u Srbiji.
- U ruskim vozovima, iako je prošlo svega dve-tri godine od njihovog uvođenja, sedišta su uflekana, a na garnituri se spolja ljušti farba. To pokazuje da kod nas nije razvijena svest da vozove treba čuvati - zaključuje Keseg.
24.12.2016.
(Z. RAJIĆ)

No comments:

Post a Comment

STATISTIKA