Stanica Thessaloniki |
Grčka železnica je po izbijanju ekonomske krize ukinula međunarodni saobraćaj kada je ukinuta i linija Solun-Beograd. Od leta 2015. ponovo ima direktna linija iz Beograda za Solun. Ova linija je imala dug prekid za vreme remonta pruge na jugu Srbije.
Grčka železnica TrainOSE ima retku železničku
mrežu, ima vezu sa Bugarskom, Turskom, Makedonijom, a nema sa Albanijom. Najveći
železnički čvor je Solun.
Međunarodni
saobraćaj
Međunarodni železnički saobraćaj u Grčkoj imao
je i boljih dana nego što je to danas, kada su direktni vozovi stizali čak i iz
Zapadne Evrope. Danas je to smanjeno na minimum minimuma kao u ostalom i na
čitavom Balkanu.
Grčka ima međunarodni saobraćaj samo sa
Makendonijom, Srbijom i Bugarskom.
-334/335 ’’Hellas’’ Solun -Beograd-Solun–
noćni voz
-360/361 Solun-Sofija-Solun
-1460/1461 Bukurešt-Sofija-Solun-Bukurešt-
noćni sezonski voz koji tokom leta saobraća jednom nedeljno.
Treba napomenuti, da je do pre 6 godina
postojala direktna veza sa Turskom, sa Istanbulom vozom koji se zvao ’’Dostluk/Filia
ekspres’’. Pogledajte snimak tog voza iz 2010. godine.
Unutrašnji
saobraćaj
Trenutno se radi elektrifikacija glvnog
pružnog pravca u zemlji kao i gradnja nove dvokolosečne deonice dužine 106 km
Titorea-Domokos koja treba da zameni staru jednokolosečnu planinsku trasu inače
jedinu preostalu jednokolosečnu dizelsku deonicu na pruzi Atina-Solun. Značajni radovi se izvode na gradnji nove dvokolosečne
pruge na severu Peloponeza koju bi prugu koja dolazi iz Atine do mesta Kjato
produžili do neposredne blizine Patre, trećeg po veličini grada u Grčkoj.
Prosečna brzina na prugama je oko 100
km/h.
Na severoistoku Grčke putnički vozovi
kreću iz Dikaje grada u blizini bugarske granice. Ima nekoliko dnevnih vozova
iz Ddikaje za luku Aleksandropoli a iz Aleksandropolija po jedan voz za Solun i
Atinu.
Iz Soluna vozovi saobraćaju do Florine
neelektrificiranom prugom koja se od koridora Solun-Atina odvaja u stanici
Plati a ide i do makedonske granice nedaleko od Bitolja.
Atina-Solun
Danas između dva najveća grčka grada saobraća
6 pari vozova, 5 dnevnih i 1 noćni.
Dnevni imaju rang IC. Vozovi na ovom
pravcu su čisti, klimatizovani, u svom sastavu imaju restoran. Imaju 5-6 kola
ukupno. Svaki voz ima jedna kola prvog razreda.
Kapacitet vozova je 54 mesta prvog razreda
i 320-400 mesta drugog rezreda.
U sastavu noćnog voza ima 8 putničkih
vagona, od toga 1 prve klase, ostali su druge. Kapacitet voza je 30 mesta prvog
razreda i 532 mesta drugog razreda.
Vreme putovanja dnevnim IC vozovima je oko
5,5 sati, dok je noćnim 6 sati.
Pored ovih vozova na glavnom magistrlnom
pravcu putnički saobraćaj se odvija još i na regionalnim priključnim prugama
koje se od glavnog koridorskog pravca Atina-Solun odvajaju ka Halkidi, Stilidi,
Kalambaki i Volosu. Vozovi od Atine svaki sat vremena saobraćaju do Kjata na
Peleponezu odakle se putnici dalje autobusim prevoze do Patre.
Cene
prevoza
Cene voznih karata u Grčoj su dosta visoke.
Postoji mogućnost kupovine karte online što donosi popust. Karta od Soluna do
Atine drugog razreda u jednom pravcu je 45,4 EUR (online 40,9 EUR) u IC
vozovima, dok karta u noćnom vozu iznosi 25.1 EUR (online 22,6 EUR). U prvom
rezredu karta je 55,4 EUR (online 49,9 EUR) u dnevnim IC vozovima, dok u noćnom
vozu karta stoji 35,1 EUR (online 31,6).
Posmatrajući cene vidi se da je znatno povoljnija karta u noćnom vozu i da je
bolje kupiti kartu online. U svakom slučaju najjeftinije je putovati kartom Balkan
fleksipas.
Cena karata od Soluna ka Aleksandropoliju,
u drugom razredu u dnevnom IC vozu je 17,4 EUR, putničkom je 12,9 EUR dok
online u IC vozu je 15,7 EUR, putničkom 11,6 EUR.
Od Aleksandropolija do Dikaje cena vozne
karte je 5,1 EUR, online 3,9 EUR.
Balkan
flexipass
Za put u Grčku vozom najbolje je kupiti
Balkan fleksipas kartu s kojom je moguće neograničeno putovati unutar Jugoistočne
Evrope a samim tim i Grčke.
Pun iznos voznih karata po pravcima je
sledeći
- Beograd-Solun-Beograd 56 evra
- Solun-Atina 54 evra IC dnevnim vozom, 25
evra noćnim
- Solun-Aleksandropoli 17,4 evra IC, 12,9
putnički
- Aleksandropoli-Dikaja 5,1 evra
Iz
ovoga se vidi da bi obilazak ovih gradova koštao oko 209 evra, a Balkan
Flexipass karta za 5 dana košta 56 evra za mlađe od 26 godina, a 86 za starije
od 26 godina. Važno je naglasiti da oni koji poseduju Balkan Flexipass imaju
pravo na rezervaciju sedišta besplatno koju obavezno treba uzeti na blagajni
pre putovanja jer su vozovi u Grčkoj puni putnika.
30.06.2017
(Keszég Kornél)
No comments:
Post a Comment