Dolaskom letnje sezone i madjarske železnice su prešle na letnji red
vožnje. Prema mađarskom moru, Balatonu leti saobraća više vozova nego u ostalom
delu godine. Za one koji možda ne poznaju dobro Mađarsku i geografiju uopšte,
Mađarska nema more, ali ima veliko jezero, 73 km dugačko, sa više desetina
kilometara plaža.
Da vidimo kako
izgleda letnji red vožnje Mav Start kompanije. 17. juna je stupio na snagu
letnji red vožnje i predstavljen je na konferenciji za štampu Mav Start
kompanije. Ispunjivanje reda vožnje, tj. tačnost reda vožnje je najveći izazov
kompanije. Nakon sezone 15% će biti jefitinije karata za mađarsko more.
Južna obala
jezera
Još je ostalo da
se urade neko sitniji radovi na obnovi deonice Santod-Kerešheđ-Balatonfenjveš (Szántód-Kőröshegy és Balatonfenyves). Sada putnike čeka
znatno uređenijia železnička infrastruktura, kraće vreme putovanje zahvaljujući
centralnom organizovanju saobraćaja. Zbog obnove pruge moglo bi još da se smanji
vreme putovanja ali neko vreme je ostavljeno za rezervu u slučaju kašnjenja na nekim
drugim delovima trase. Ovako će vozovi biti tačniji.
Obnovljena trasa |
I ove godine isti
tipovi vozova su kičma saobraćaja. Dnevno svaka dva sata saobraćaju Balaton
expresi i Južna obala ubrzani vozovi, a pored njih vikendom postoje pojačanja flirt
garniturama do Šiofoka najvažnijeg mesta na obali jezera.
U sastavu vozova
nema nekih novina, jednio je više vagona za prevoz bicikala i u ubrzanim flirt
vozovima biće mesta za prevoz bicikala.
U ovoj sezoni
saobraća dva IC voza, zbog zatvaranje pruge br 41. i Kvarner i Rippl Ronai
saobraća po ovoj trasi. Treba spomenuti da sezonski voz Adria Budimpešta-Split saobraća
i ove sezone a u sastavu će imati IC vagon češke kompanije.
Vozovi su dobili logo
pa ih je sada lakše identifikovati.
Severna obala
Red vožnje na
severnoj obali identičan je onom od prošle godine uz manje novine. U sastavu
brzih vozova biće više remontovanih vagona sa odeljcima. A cene karata će biti manje,
neće se plaćati dodatak za viši rang.
Nakon
konferencije za štampu prezentovani su publici vagoni prvog razreda serije Bd
20-37 koji su dobili automatska vrata.
U ubrzanim
vozovima „Plavi talasi“ i „Katica“ postoji mogućnost rezervisanja mesta za
bicikl. Samim tim i ubrzani vozovi će dobiti rezervaciju mesta sa brojevima,
kojih do sada nije bilo. Vagoni za prevoz bicikala su isto klimatizovani, tako
da putnici koji putuju u istom vagonu sa biciklom neće biti uskraćeni za ovu
udobnost.
Ubrzani voz "Plavi talasi" |
Dijagonalni
vozovi za Balaton
Ex
15607 „Srebrna
obala ekspres“ – saobraća iz Miškolca za Kesthelj uz južnu obalu, dužina trase voza je
371 km, predje je za 6 sati, kreće nekoliko minuta pre 7 ujutru i stiže u 13
sati popodne, saobraća od 17. juna do 27. avgusta, u Budimpešti staje samo u stanici
Kelenfeld.
Ex 16709 „Zlatna obala ekspres“ – ide iz Zahonja
za Kesthelj na južnoj obali jezera, cela trasa je 524 km, koju predje za 8,5 sati. Kreće u 5:04
i stiže na krajnju destinaciju u 13:20. Unutar Budimpešte staje samo na stanici
Feriheđ.
"Zlatni most ekspes" - pored Blataona |
Ex
1787 „Zlatni
most ekspres“ – Segedin-Kesthelj, saobraća samo državnim praznikom
i vikendom do 27. avgusta. Iz Segedina kreće u 07:57 i nakon pređenih 379 km
stiže u 13:07 u Kesthelj. Cena karte u jednom pravcu je 5.770 Ft.
"Zlatni most ekpres" - pristiže na stanicu u Segedinu (Szeged) |
Ex 19809 „Svedokplanina ekspres“ - Đer-Kesthelj, saobraća svaki dan do 27. avgusta.
Iz Đera kreće u
8:10, u 153 km udaljeni Kesthelj stiže u 10:52. Cena kerte u jednom pravcu je
3.010 Ft, oko 10 evra.
Kako stići sa
naših prostora do Mađarskog mora
Najjednostavnije
je svakako direktnim vozovima od Beograda preko Subotice do Budimpešte. Pored
tih postoji i mogućnost sa više presedanja, ali videćemo da li se isplati. Za
primer da uzmemo dve interesantne destinacije, jedna na južnoj (Zamardi) a
druga na severnoj obali (Zanka).
Najjednostavniji
je da sa jednim presedanjem u Budimpešti stignete do mađarskog mora.
Ako putujemo
noćnim iz Beograda vreme dolaska u Keleti je 5:45 i ako stigne na vreme (što
nije sigurno) imate samo 15 minuta vremena da kupite kartu i ukrcate se u voz
za Zamardi u 6:00.
Ubrzani voz na južnoj obali Balatona |
Najbolje je otići
na stanicu Deli, tj. Južnu stanicu sa koje polaze vozovi za Balaton.
Na Keleti stanici
siđete u metro, kupite kartu koja košta 1,5 evro, i za nekoliko minuta ste na stanici
Deli. Expresi ka Balatonu sa Delija
kreću svaka dva sata, u 7:35, 9:35, 11:35, 13:35, 15:35, 17:35, 19:35. Dužina
puta je 124 km, vožnja od Budimpešte traje svega 1 sat i 26 minuta, a cena
karte je 2.820 Ft (9,5 evra). Na severnu obalu do Zanke poznato letovalište,
vozovi isto tako kreću sa Južne stanice, prvi ubrzani voz ,,Plavi talasi’’
kreće u 7:00, posle ima još u 8:00, 9:00, 11:00, 13:00, 15:00, 17:00, 19:00,
20:35. Vreme putovanja na 149 km je dva i po sata, a 3.365 Ft je cena karte (11
evra).
Da vidimo na kraju koliko sve to košta? Ako uzmemo opciju sa presedanjem
u Budimpešti cena karte iz Beograda je 26+20 evra, i kad
uračunamo u to i kartu za metro dobijemo konačnu cifru od oko 50 evra. To je od
prilike i cena karte do mora u Crnoj Gori. Cene smeštaja na mađarskom moru su
oko 20 evra po osobi, ima i privatnog smeštaja ali skuplje je od crnogorskog
primorja, nema noćenja za 5 evra.
08.07.2017.
(Keszég Kornél)
No comments:
Post a Comment