Saturday, July 8, 2017

MAĐARSKA: Vozom do Balatona, na „mađarsko more“

Dolaskom letnje sezone i madjarske železnice su prešle na letnji red vožnje. Prema mađarskom moru, Balatonu leti saobraća više vozova nego u ostalom delu godine. Za one koji možda ne poznaju dobro Mađarsku i geografiju uopšte, Mađarska nema more, ali ima veliko jezero, 73 km dugačko, sa više desetina kilometara plaža.

Da vidimo kako izgleda letnji red vožnje Mav Start kompanije. 17. juna je stupio na snagu letnji red vožnje i predstavljen je na konferenciji za štampu Mav Start kompanije. Ispunjivanje reda vožnje, tj. tačnost reda vožnje je najveći izazov kompanije. Nakon sezone 15% će biti jefitinije karata za mađarsko more.
 
Ubrzani voz "Lasta" koji samo nedeljom saobraća između Balatonfired-Budimpešta

Južna obala jezera

Još je ostalo da se urade neko sitniji radovi na obnovi deonice Santod-Kerešheđ-Balatonfenjveš (Szántód-Kőröshegy és Balatonfenyves). Sada putnike čeka znatno uređenijia železnička infrastruktura, kraće vreme putovanje zahvaljujući centralnom organizovanju saobraćaja. Zbog obnove pruge moglo bi još da se smanji vreme putovanja ali neko vreme je ostavljeno za rezervu u slučaju kašnjenja na nekim drugim delovima trase. Ovako će vozovi biti tačniji.

Obnovljena trasa


I ove godine isti tipovi vozova su kičma saobraćaja. Dnevno svaka dva sata saobraćaju Balaton expresi i Južna obala ubrzani vozovi, a pored njih vikendom postoje pojačanja flirt garniturama do Šiofoka najvažnijeg mesta na obali jezera.
U sastavu vozova nema nekih novina, jednio je više vagona za prevoz bicikala i u ubrzanim flirt vozovima biće mesta za prevoz bicikala.
 
IC vagoni Bpee serije u sasatvu Balaton expresa

U ovoj sezoni saobraća dva IC voza, zbog zatvaranje pruge br 41. i Kvarner i Rippl Ronai saobraća po ovoj trasi. Treba spomenuti da sezonski voz Adria Budimpešta-Split saobraća i ove sezone a u sastavu će imati IC vagon češke kompanije.

Vozovi su dobili logo pa ih je sada lakše identifikovati.

Severna obala

Red vožnje na severnoj obali identičan je onom od prošle godine uz manje novine. U sastavu brzih vozova biće više remontovanih vagona sa odeljcima. A cene karata će biti manje, neće se plaćati dodatak za viši rang.

Nakon konferencije za štampu prezentovani su publici vagoni prvog razreda serije Bd 20-37 koji su dobili automatska vrata.


U ubrzanim vozovima „Plavi talasi“ i „Katica“ postoji mogućnost rezervisanja mesta za bicikl. Samim tim i ubrzani vozovi će dobiti rezervaciju mesta sa brojevima, kojih do sada nije bilo. Vagoni za prevoz bicikala su isto klimatizovani, tako da putnici koji putuju u istom vagonu sa biciklom neće biti uskraćeni za ovu udobnost.

Ubrzani voz "Plavi talasi"



Dijagonalni vozovi za Balaton

Ex 15607 „Srebrna obala ekspres“ – saobraća iz Miškolca za Kesthelj uz južnu obalu, dužina trase voza je 371 km, predje je za 6 sati, kreće nekoliko minuta pre 7 ujutru i stiže u 13 sati popodne, saobraća od 17. juna do 27. avgusta, u Budimpešti staje samo u stanici Kelenfeld.

Ex 16709 „Zlatna obala ekspres“ – ide iz Zahonja za Kesthelj na južnoj obali jezera, cela trasa je  524 km, koju predje za 8,5 sati. Kreće u 5:04 i stiže na krajnju destinaciju u 13:20. Unutar Budimpešte staje samo na stanici Feriheđ.

"Zlatni most ekspes" - pored Blataona 


Ex
1787 „Zlatni most ekspres“ – Segedin-Kesthelj, saobraća samo državnim praznikom i vikendom do 27. avgusta. Iz Segedina kreće u 07:57 i nakon pređenih 379 km stiže u 13:07 u Kesthelj. Cena karte u jednom pravcu je 5.770 Ft.

"Zlatni most ekpres" - pristiže na stanicu u Segedinu (Szeged)

Ex 19809 „Svedokplanina ekspres“  - Đer-Kesthelj, saobraća svaki dan do 27. avgusta.
Iz Đera kreće u 8:10, u 153 km udaljeni Kesthelj stiže u 10:52. Cena kerte u jednom pravcu je 3.010 Ft, oko 10 evra.

Kako stići sa naših prostora do Mađarskog mora

Najjednostavnije je svakako direktnim vozovima od Beograda preko Subotice do Budimpešte. Pored tih postoji i mogućnost sa više presedanja, ali videćemo da li se isplati. Za primer da uzmemo dve interesantne destinacije, jedna na južnoj (Zamardi) a druga na severnoj obali (Zanka).
 
Brzi voz pored severne obale Balatona 

Najjednostavniji je da sa jednim presedanjem u Budimpešti stignete do mađarskog mora.
Ako putujemo noćnim iz Beograda vreme dolaska u Keleti je 5:45 i ako stigne na vreme (što nije sigurno) imate samo 15 minuta vremena da kupite kartu i ukrcate se u voz za Zamardi u 6:00.

Ubrzani voz na južnoj obali Balatona

Najbolje je otići na stanicu Deli, tj. Južnu stanicu sa koje polaze vozovi za Balaton.

Na Keleti stanici siđete u metro, kupite kartu koja košta 1,5 evro, i za nekoliko minuta ste na stanici Deli. Expresi ka Balatonu  sa Delija kreću svaka dva sata, u 7:35, 9:35, 11:35, 13:35, 15:35, 17:35, 19:35. Dužina puta je 124 km, vožnja od Budimpešte traje svega 1 sat i 26 minuta, a cena karte je 2.820 Ft (9,5 evra). Na severnu obalu do Zanke poznato letovalište, vozovi isto tako kreću sa Južne stanice, prvi ubrzani voz ,,Plavi talasi’’ kreće u 7:00, posle ima još u 8:00, 9:00, 11:00, 13:00, 15:00, 17:00, 19:00, 20:35. Vreme putovanja na 149 km je dva i po sata, a 3.365 Ft je cena karte (11 evra).
 
Najlakše doći do velikih gradova na južnoj obali, svakako sa Balaton ekspres vozovima
Da vidimo na kraju koliko sve to košta? Ako uzmemo opciju sa presedanjem u Budimpešti cena karte iz Beograda je 26+20 evra, i kad uračunamo u to i kartu za metro dobijemo konačnu cifru od oko 50 evra. To je od prilike i cena karte do mora u Crnoj Gori. Cene smeštaja na mađarskom moru su oko 20 evra po osobi, ima i privatnog smeštaja ali skuplje je od crnogorskog primorja, nema noćenja za 5 evra.


08.07.2017.
(Keszég Kornél)

No comments:

Post a Comment

STATISTIKA