Friday, July 14, 2017

MOLDAVIJA: Voz 105/106 Prietenia (Kišinjev-Bukurešt-Kišinjev)


U ovoj seriji putopisa ćete moći saznati o jedinom vozu, koji saobraća između glavnog grada Rumunije i Moldavije. U predhodnim tekstovima ste saznali nešto više o Moldaviji, njihovom narodu. U centru ovog je spomenuti voz, i promena postelja vagona u trenucima prelaska na druge širine pruge.

Noćni brzi voz 104/105 „PRIETENIA“ (Priljateljstvo) je jedina direktna železnička veza između Bukurešta i Kišinjeva. Spomenuti voz je sastavljen putničkim vagonima iz CFR Moldavije, tj. moldavske železničke kompanije.

U sastavu su samo spavaća kola, prvog i drugog razreda.

Moldavska Železnica ovim vozom ima vezu sa Evropskom železničkom mrežom prevoza putnika. Neko bi mogao reći da to nije istina, jer postoje lokalni vozovi koji saobraćaju ka rumunskom gradu Jaši, tako da veza nije jedina. Ali u svakom slučaju najkomotnije i jednostavnije od ostalih.

SASTAV KOMPOZICIJE

Na celoj ruti su u sastavu kompozicije samo spavaća kola CFR Moldavije. Ipak, rumunska železnica od Bukurešta do Jaši, a moldavska od Ungheni do Kišinjeva, dodaje ovoj kompoziciji vagone drugog razreda.







RASPODELA PUTNIČKIH VAGONA

Spavaća kola u ovom sastavu su plave boje, dok su vozovi za Moskvu i Odessu, kao i vozovi  u unutrašnjem saobraćaju zelene boje. Voz Prietenia je prepoznatljive plave boje.


Spavaća kola drugog razreda imaju 9 odeljaka sa 4 ležaja- pored odeljka za putnike na početku je i odeljak za prevodnika/ce. Ulaz u putnički vagon je moguć samo sa jedne strane, drugi su ulazi zaključani. Pri ulasku je potrebno pokazati kartu pratiocu vagona, voza.


Putnicima koji putuju evropskim železnicama će biti izuzetno kuriozno putovati ovim vozom - kada ulazite u vagon, osetite miris uglja, jer se u vagonima loži ugljem (da li to rade i leti? – ne znam). Uzak ulaz u hodnik vagona  je prekriven parketom, a ne brodskim daskama, kao kod nas. Kroz hodnik se proteže debeli tepih, grehota je gaziti po takvom tepihu! Prozori u hodniku imaju zavese od damasta (!) sa emblemom CFR Moldavije.


Sami odeljci spavaćih kola drugog razreda su isto na visokom nivou ako ih upoređujemo sa zapadno-evropskima. Odeljci takođe imaju tepih na podovima, ležajevi su obloženi sky-kožom, putniku sleduje paket posteljine sa motivima CFR Moldavije, i još peškir za umivanje!


Postoji i  jorgan, koji se širi na ležaj, potom se na njega postavlja čaršav i navlaka, jastučnica, ćebe, jastuk...


Sve je čisto, i vidi se da nije puno korišćeno.

RUTA VOZA

Na karti vidite rutu voza, koja je ukupno 589 km dužine. Vreme putovanja je 14 sati i 18 minuta - za toliko dugo putovanje ovo je sasvim udoban voz. Interesantno je da se iz Moldavije u Rumuniju putuje sat vremena manje (13 sati i 20 minuta), najverovatnije zbog ukrštanja vozova.



Iz Bukurešta voz kreće u 19:15 EET i stiže sutradan u 9:33 u Kišinjev. Iz Kišinjeva kreće u 16:45 i u Bukurešt stiže u 6:05 EET, sa dobrom vezom za dalje putovanje u Zapadnu Evropu.

MENJANJE POSTELJE VAGONA

Menjanje postelja vagona zbog preleska sa različite širine koloseka produžuje vreme putovanja. Dok sam ja bio ubeđen da za to vreme putnici moraju izaći van,   menjanje postelje vagona se odvija sa putnicima u vozu! I to, na drugačiji način nego što sam ja to smislio u glavi.


Pogledajte slike koje sam uspeo sačiniti, i ne zaboravite da je fotografisanje bilo zabranjeno, carinici su me opomenuli, ali krišom sam ipak uspeo da uradim nekoliko snimaka.

Železnička mreža Rumunije je standardne širine 1435 mm, dok je moldavska mreža  kao kod svih sa nekadašnje USSR širokotrasne (1520 mm). Zašto su to tada uradili, racionalan razlog ne znam, najverovatnije je političke prirode, a danas to stvara problem.


Tačka prelaska sa jedne na drugu širinu pruge je na samoj granici, a to je stanica gradića u Ungheni u Moldaviji, na kojoj je voz boravio dobrih dva sata, dok su radili menjanje postelje vagona. Treba naglasiti da od ukupnog vremena putovanja na relaciji Kišinjev – Bukurešt od 13 sati i 20 minuta, boravak na granici i menjanje postelja traje tri sata. Kad upoređujemo to sa prelaskom „Shengen“ granice izmedju Srbije i Mađarske to je svega sat vremena!

Evo nekoliko mojih fotografija koji sam uradio na stanici u Ungheni u Moldaviji.


VRSTA USLUGE I CENA KARTE

Postoji mogućnost kupovine karata prvog i drugog razreda, s tim da iskreno ne znam, da li uopšte putuju putnici u prvom razredu.


U cenu karte ulazi mesto, posteljina i u svim post-sovjetskim vozovima vrela voda, koji može da se toči na kraju voza iz „samovara“ – rekoh bih bojlera.


Sad da predjemo na cenu karata,
- prvog razreda: 250 rumunskog leja, 1.120 moldavskog leja za jedan pravac (50 eura)
- drugog razreda: 131 rumunskog leja, 673,95 moldavskog leja (25 eura)
Treba spomenuti da je cena karte koju izdaje moldavska železnica skuplja, jer oni naplaćuju posebno osiguranje putnika. Iz tog razloga je meni u povratku cena karte bila viša od 30 eura!
Evo fotografije karte, jer je ,nažalost, nisam dobio nazad!

VEZA ZA DALJE PUTOVANJE

Na relaciji Bukurešt-Kišinjev voz stiže u glavni grad Moldavije u 9:33; moguće je nastaviti putovanje za Moskvu u 11:37 svaki dan. Iz pravca Kišinjeva, dalje putovanje u Evropu je moguće preko Budimpešte. Na žalost voz taman zakasni na dnevni voz „TRAIANUS“ za Budimpeštu, tako da je sledeći voz „DACIA“ u 14:00 za Budimpeštu i Wien Hbf.



SUMMA, SUMMARUM
Prvo putovanje vozom bivše sovjetske železnice mi je zaista predstavljao užitak, koji sam Vam u ovom tekstu pokušao prezentovati. Nadam se da sam vam otvorio avanturistički apetit, da se i Vi odlučite na putovanje ovim vozom.

15.07.2017.

No comments:

Post a Comment

STATISTIKA