U ovom tekstu ćete čitati o železničkoj stanici
u Kišinjevu i pogledati slike i video snimke koji su nastali u njoj. Pokušaću
Vam prezentovati sve informacije koje sam sakupio o Moldavskoj železnici.
MOLDAVSKA ŽELEZNICA
U ovom tekstu ćete
pronaći samo kratku informaciju o Moldavskoj železnici – opširniji prikaz MŽ ću
predstaviti u drugom, izdvojenom tekstu.
Današnja dužina pruge u
moldavskim železnicama je 1.138 km. Pruge su neelektrificirane i
jednokolosečne. Svega 14 km pruge je „normalna“ trasa, ostali deo je širokog
koloseka. Zbog jako loše infrastrukture, prosečna brzina voza na prugama je od
20-30 km/h! Osim nekoliko međunarodnih daljinskih vozova, sada prugama Moldavske
železnice saobraća samo nekoliko lokalnih vozova.
1871. godine izgradjen
most na reci Dnjester, i 28. Avgusta 1971. je svečano otvorena pruga Tiraspol –
Chisinau (Kišinjev). Zato se ovaj datum smatra osnivanjem moldavske železnice.
Tako Kišinjev dobija vezu za Odesu, sa lukom na Crnom Moru i samim tim za Kijev
i Moskvu.
TRAINSPOTTING NA STANICI
Nekoliko sati sam
proveo na stanici u Kišinjevu. Promet ove stanice je veoma slab, na nivou je jedne
sporedne železničke stanice u Mađarskoj. Na ovoj stanici saobraća nekoliko
daljinskih međunarodnih linija, i svega nekoliko lokalnih unutašnjih vozova.
- „PRIETENIA“ VOZ ZA
BUKUREŠT
Prvi lov na vozove sam
izveo već prvog dana mog dolaska u Kišinjev. Čim se vreme razvedrilo, napravio
sam prvu turu po gradu i na železničkoj
stanici.
Ulovio sam međunarodni voz „Prietenia“ za Bukurešt , čekajući ga izmedju
tri i četri sata popodne na kišinjevskoj stanici. Evo nekoliko lepih
fotografija o spomenutom vozu.
- MEĐUNARODNI VOZ ZA
ODESSU
Drugi trainspotting
sam obavio na stanici, prvi dan uveče. Došao sam na stanicu, očekujući ulov
noćnog voza za Moskvu, a uhvatio sam voz postavljen za Odessu.
Za Odessu, voz
saobraća samo vikendom, tj. subotom i nedeljom u polasku 08:11 (EET), a u 09:40
pristiže na glavnu železničku stanicu u ukrajinskoj luci na Crnom moru, u
Odessu.
Nekoliko fotografija o
pomenutom vozu. Cena karte je oko 10 Eura u jednom pravcu.
- LOKALNI VOZ:
KIŠINJEV - BENDER
Po povratku iz
Tiraspola, ponovo sam trainspottingovao na stanici u Kišinjevu. Nedelja je, neparni
dan. Uhvatio sam jedan metuzalem, voz koga na zapadnim prugama više nema - reč
je jednom vozu iz prošlog veka, voz D2 u proizvodnji MAV-a.
Voz je saobraćao za
Beder, ima 3 razreda, na slici se dobro vidi nivo usluge treće klase! Drvene
klupe!
- LOKALNI VOZ:
KIŠINJEV - BASARABESCA
Nedelja popodne je,
postavljen je voz, tj. vagon za Basarabesca (pogranični grad sa Ukrajnom na
jugu Moldavije), u kom postoji druga železnička veza sa Ukrajnom, prema gradu
Odessa.
Čim završe remont na ukrajskoj strani, Moldavska železnica će ukinuti saobraćaj prema Tiraspolu, preko Transnitrije. Voz saobraća samo petkom, subotom i nedeljom u 19:00 i pristiže na pogranični grad u 23:34; 121 km predje za 4 sata; prosečna brzina je oko 30 km/h! Iz Basarabesca za glavni grad saobraća subotom, nedeljom i ponedeljkom u 02:02 a pristiže u Kišinjev u 06:25.
Čim završe remont na ukrajskoj strani, Moldavska železnica će ukinuti saobraćaj prema Tiraspolu, preko Transnitrije. Voz saobraća samo petkom, subotom i nedeljom u 19:00 i pristiže na pogranični grad u 23:34; 121 km predje za 4 sata; prosečna brzina je oko 30 km/h! Iz Basarabesca za glavni grad saobraća subotom, nedeljom i ponedeljkom u 02:02 a pristiže u Kišinjev u 06:25.
- MEĐUNARODNI VOZ
47/48 „MOLDOVA“
Sledeći trainspotting
je bio u ponedeljak prepodne.
Otišao sam da uhvatim međunarodni voz za Moskvu koji saobraća samo parnim danima, u 11:37 minuta.
Spomenuti voz u sastavu ima samo putničke vagone železnice Moldavije. Pored spavaća kola postoji i vagon restoran.
Otišao sam da uhvatim međunarodni voz za Moskvu koji saobraća samo parnim danima, u 11:37 minuta.
Spomenuti voz u sastavu ima samo putničke vagone železnice Moldavije. Pored spavaća kola postoji i vagon restoran.
- LOKALNI VOZ:
KIŠINJEV – UNGHENI
Pored međunarodnog
voza, ulovio sam u remontovani, dizel-motorni voz, lokalni za Ungheni. Malopre
ste videli Ganz-MAVAG remontovani voz, ovako izgleda, kao što vidite na slici! Šteta
da ovaj voz mora da se vozi 30 km/h, slično kao kada bi saobraćao u Srbiji!
BLAGAJNA
Blagajna se nalazi na
desnoj strani zgrade sa glavnog ulaza. Nažalost, osobe na šalteru ne poznaju
nijedan drugi strani jezik osim ruskog, imajte to na umu.
Ali su fleksibilni i saradljivi, sporazumevaju se i rukama i nogama. Interesantno je, i vidite na slikama, da međunarodnu kartu pišu rukom, u XXI veku.
Ali su fleksibilni i saradljivi, sporazumevaju se i rukama i nogama. Interesantno je, i vidite na slikama, da međunarodnu kartu pišu rukom, u XXI veku.
ČEKAONICE
Prvenstveno su čiste,
ogromne i uredne (kao da niste na teritoriji bivše USSR), ali neiskorišćene, pored
takvog reda vožnje, skoro nepotrebne. Sledi nekoliko slika o čekaonici.
MENJAČNICA
Unutar zgrade se
nalazi i menjačnica, koja tada, kad sam ja bio, nije radila, nikakve informacije
nisu bile istaknute. Postoji jedan bankomat, za one koji imaju hrabrost da u
njega ubace svoju karticu! Ali ispred zgrade postoji menjačnica, koja malo
manje moldavskog leja daje za euro -preporučujem da novce ipak razmenite u
gradu!
RED VOŽNJE
Red vožnje stanice u
Kišinjevu sam prikazao u tabeli. Nažalost, red vožnje u takvom formatu nije
dostupan nigde, čak ni na zvaničnoj stranici Moldavske železnice.
CHISINAU
(KIŠINJEV)
|
|||||
voz
|
POLAZAK
|
DOLAZAK
|
|||
821
|
IASI
|
06:43
|
petak,subota, nedelja
|
11:00
|
124 km
|
642
|
ODESSA
|
08:11
|
subota, nedelja
|
12:25
|
191 km
|
825
|
UNGHENI
|
08:45
|
svaki dan
|
11:58
|
107 km
|
047
|
MOSKVA (KIEV)
|
11:37
|
parnim danima
|
16:51
|
1577 km
|
105
|
BUKUREŠT
|
16:45
|
svaki dan
|
06:05
|
592 km
|
6831
|
UNGHENI
|
17:58
|
svaki dan
|
21:17
|
107 km
|
6009
|
BASARABEASCA
|
19:00
|
petak,subota, nedelja
|
23:34
|
121 km
|
341
|
MOSKVA (KIEV)
|
21:42
|
svaki dan
|
05:24
|
1577 km
|
061
|
ST. PETERSBURG
|
22:20
|
neparnim danima
|
11:44
|
1815 km
|
066
|
MOSKVA (KIEV)
|
23:21
|
neparnim danima
|
05:08
|
1570 km
|
Nekoliko potrebnih
informacija o cenama karata, koje sam sakupio, a koje mogu biti veoma važne za
putnike - na zvaničnoj stranici se online može kupiti samo Chisinau-Iasi
međunarodna karta, i to po ceni 132 MDL (I.razred), 148 MDL (II.razred), 173
MDL (III. razred) u jednom pravcu.
Sa web stranice Ruske
železnice sam pribavio informaciju o cenama karata na relaciji Moskva-Chisinau.
Interesantno je da je cena karte u državama bivšeg Sovjetskog saveza vezana za
kurs švajcarca, tako da karta u njihovim valutama svaki dan ima drugačiji
iznos. Za pređenih 1.538 km cena karte u jednom smeru je na III. razredu
4279-4371-4768 ruskih rublja (u zavisnosti koji je voz); na II. razredu je
7116-7932 ruskih rublja (takođe u zavisnosti koji je voz u pitanju). Ove cifre
kada preračunamo u evre, dobijemo da je u takozvanom trećem razredu cena
karte 65-71 evra, dok je na drugom
razredu to 106-118 Euro. Ako ovu cifru podelimo na predjenu kilometražu
dobijemo jako povoljnu cifru. Ali pored toga moram naznačiti da su cene prevoza
u unutrašnjem i u medjunarodnom saobraćaju veoma različite - od Čopa do Odesse
ima više od 1000 km, karta košta od 5 do
7 eura na trećem razredu, dok karta za takvu relaciju u međunarodnom sabraćaju
iznosi dest puta više!
Relacija Kišinjev-St.
Petersbourg, daljina 1815 km, cena karte je u jednom smeru na trećem razredu
5871 ruskih rubalja (88 EUR), dok je za
drugi razred 10.172 (152 EUR).
Napominjem da je cena
karte na vozu „Prietenia“ za Bukurešt, za spavaća kola drugog razreda, 673.95 (25 EUR), dok je za prvi razred 1.120
MDL (50 EUR),
SUMMA, SUMMARUM
Sama zgrada stanice je jedna od znamenitosti Kišinjeva –
preporučujem Vam da je obiđite, ako putujete u Moldaviju. Preporučio bih svakom
vozoljubitelju da provede nekoliko dana u Moldaviji, u Kišinjevu, i da lovi vozove koje u ostalom delu Evrope
nije moguće videti! Zaista je neopisiv osećaj kada jake dizel lokomotive kreću
i celu stanicu pokriju dimom! Takvih momenata sve ređe ima u Evropi, i to je
još jedan razlog da posetite Moldaviju!
24.8.2017.
Keszég Kornél
24.8.2017.
Keszég Kornél
No comments:
Post a Comment