Monday, September 18, 2023

NEMAČKA: Vožnja Ringbahnom oko centra Berlina

 


Tokom jednog kišnog dana, koji nije retkost, nakon četiri godine boravka u Berlinu odlučio sam da napravim jedan krug oko centra Berlina vozeći se poznatim “Ringbahnom”. Prvi pokušaj sam imao tokom korone, ali usled radova nisam uspeo. Sada je pravi momenat za tu ideju: imam slobodan dan, napolju je loše vreme a zapravo idealno za vožnju vozom kroz Berlin. Pođite sa mnom!

 

ŠTA JE “RINGBAHN”?

Berlinski Ringbahn je železnička pruga duga 37 kilometara koja okružuje centar Berlina kao zatvoreni prsten. Ima dva koloseka za S-Bahn i druge, od kojih se neki koriste za daljinski, regionalni i teretni saobraćaj, a povezan je sa Stadtbahn-om koji ide u pravcu istok-zapad unutar prstena i sa nekoliko linija koje se kreću radijalno prema centru grada.

Oko 1100 polazaka vozom se odvija dnevno na S-Bahn prugama, prevozeći više od pola miliona putnika. U 2018.g., deonica između Treptover Parka i Ostkreuz-a bila je jedna od najprometnijih deonica berlinske gradske železnice, sa oko 170.000 putnika dnevno.

 


Upečatljiv oblik Ringbahn linije poznat je i kao glava psa ili glava velikog psa. Ovaj termin je čak našao svoj put u jeziku berlinske politike. Područje koje zatvara Ringbahn (sa površinom od oko 88 km²) takođe ima administrativni značaj.

Područje unutar i uključujući Ringbahn čini berlinsku tarifnu zonu A transportnog udruženja Berlin-Brandenburg (VBB).


Osim neznatnih prilagođavanja u perifernim oblastima, ekološka zona Berlina odgovara oblasti unutar Ringbahn-a.

U skorije vreme ću napisati tekst o berlinskom Ringbahnu. Do tad vam preporučujem da pogledate jedan video,koji je objavljen 2020.godine. Naime, video prikazuje šta se vidi iz upravljačnice.



PLAN

Plan za ovo putovanje nije bilo teško izraditi. Na ovom skeniranom planu karte javnog saobraćaja Berlina se uočava železnički prten oko centra grada.  Koristio sam vozove u pravcu zapad-jug-istok-sever-zapad. Ringhbanh zatvara  “Zonu A”  javnog saobraćaja u gradu, srce grada.

 

DO WESTKREUZ-A

Svoje putovanje sam, kao i uvek, započeo na železničkoj stanici Berlin-Spandau. Do Westkreuz stanice sam koristio S3/S9 koji naizmenično dolaze na svakih 10 min. Do Westkreuza sam putovao nekih 15 minuta. Pravac zapad-istok je na Westkreuzu ispod nivoa zemlje, dok iznad koloseka ukrštava pravac sever-jug tj. Ringhbahn, vidite na karti.

 


 

WESTKREUZ-SÜDKREUZ

Popnem se na stepenice i čekam prvi voz ka Südkreuz-u.



Nekoliko slika sa stanice Westkreuz-a.

Iz voza je interesantno posmatrati stil gradnje zgrada ovde u Berlinu.


Za svega 12 minuta stiže se na Sudkreuz sa 7 usputnih stanica.

 

 

BERLIN-SÜDKREUZ

Brzo se stiže na stanicu. Ona se nalazi na višljem nivou kao Westkreuz. Nekoliko slika sa tog nivoa; velik je protok ljudi dnevno. Pored gradskih vozova, tu prolaze S-Bahn-a od Ringbahna, kao i linije sever-jug S1,S2,S25,S26. Takođe i regionalni vozovi prolaze kroz ovu stanicu.


Postoje dva izlaza dole, zapad i istok, i tu se nalaze prodavnice, čekaonica i DB Reisezentrum.

 

SÜDKREUZ-OSTKREUZ

Posle kratke šetnje sam svoje putovanje nastavljao ka istoku. Putovanje je trajalo svega 15 minuta sa 6 usputnih stanica.

 


Mene lično ova stanica najviše zbunjuje, retko je posećujem, živim na zapadnom delu grada. Onima koji tu dnevno prolaze je sigurno ova stanica daleko jasnija, i u smislu protoka vozova takođe.  Generalno funkcioniše isto kao ostala čvorišta, ali ipak peroni za regionalne su i dole i gore, to zna malo da se zbuni.

 



 

Sa ove stanice prolaze i vozovi regionalnog karaktera, ka aerodromu, i ka istočnom delu Brandenburga.

 

OSTKREUZ-GESUNDBRUNNEN

Ostkreuz, tj. Istočno železničko čvorište napuštam ka pravcu na sever, koji vremenski traje skoro isto 14 minuta sa 7 usputnih stanica.



Ovaj deo je pripadao u vreme dva-Berlina Istočnoj, komunističkoj državi. Panorama koji se vidi iz voza prikazuje starije zgrade, još predratne i blokove novih zgrada, soc-realističkog stila.

 

BERLIN-GESUNDBRUNNEN (Nordkreuz)

Gesundbrunnen stanicu zovu još i Nordkreuz (Severno čvorište). Sa ove stanice prolaze ne samo gradski vozovi (S-bahn), već i regionalni, kao i dugolinijski ICE. Nekoliko ICE linija kreću sa ove stanice ka Munchenu.

 


Specionalni regionalni voz FEX – Flughafen Express (Airport express) odavde kreće ka aerodromu. Vozio sam se već sa tim vozom ali imam plan da uradim jednu kompletnu turu ovim vozom.



 

GESUNDBRUNNEN-WESTKREUZ

Ovaj deo sam do sada najviše koristio, u odlasku i dolasku kod prijatelja i do glavne autobuske stanice. Ovaj deo je pripadao Zapadnom Berlinu. Iz voza se vidi Westhafen, teretna luka Berlina. Uspeo sam nekoliko slika da napravim, ali ovde postavljam jednu lepu, preuzetu sa interneta.



Ovej deo linije vremenski isto traje svega 16 minuta.

 

SUMMA, SUMMARUM

Dolazak nazad na Westkreuz je moguće obaviti za sat vremena, ako se ne silazi iz voza. Ja sam presecao, te sam proveo skoro 3 sata putujući oko centra grada. Posle fotografisanja sam seo u voz za kući. Nakon skoro četiri sata boravka na putu, video sam nove ljude, turiste, raznolikost Berlina, svetke metropole. I dan danas posle 30 godina od pada Berlinskog zida vidi se razlika između zapadnog i istočnog dela grada. Različite su zgrade, ali ne samo zgrade, već i ljudi:  kako se oblače, kako se ponašaju i naravno i koju boju kože imaju. Ima različitih nacija. Svakome ko bude dolazio u Berlin preporučujem da  Ringbahnom napravi krug oko centra, i pomatra grad, arhitekturu,  i ponašanje ljudi.

(Keszég Kornél) 

2023.08.10. 

No comments:

Post a Comment

STATISTIKA