Tuesday, December 26, 2017

BALKAN: Povlastica Balkan flexipass



Karta Balkan Flexipass daje pravo vlasniku karte da u regionu jugoistočne Evrope putuje vozom neograničeno, bez kupovine dodatne karte. Karta je slična karti Interrail global pas, samo što karta važi na teritoriji Srbije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Bugarske, Makedonije, Grčke, Turske i na nekim ferri brodovima izmedju Italije i Grčke.

Za analizu cele povlastice ćemo uzeti početnu tačku putovanja Beograd, kao najseverniji glavni grad odakle možemo započeti putovanje. Ostalim čitaocima iz Slovenije,  Hrvatske, BiH ostaje da regulišu putovanje do Beograda vozom ako imaju, ili autobusom ako nemaju železničku liniju.

ČLANICE – članice ove povlastice su države Jugositočne Evrope. Veliki udarac je 2017. godine kada je rumunska državna železnica CFR izašla iz udruženja Balkan flexipass. Ipak  u Rumuniji privatni operater  priznaje ovu povlasticu, ali mreža ove železnice je znatno je manja. Pored Rumunije ova povlasticu možete koristiti na teritoriji Bugarske, Turske (i na azijskom delu), Grčke, Makedonije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine i Srbije.


Druga velika mana ove povlastice koja je zadnje dve godine dovela do pitanja realnog postojanja ove povlastice. Prvo se ukinula veza izmedju Beograda i Sarajeva, tako da je Bosna i Hercegovina izgubila direktnu  železničku vezu sa članicama država ove povlastice. Potom se ukinula direktna linija Bukurešt-Sofija, ostala je samo mogućnost putovanja sa presedanjem. U zadnjem redu vožnje, ove godine ukinuta je i direktna linija izmedju Sofije i Beograda, a vest od pre nekoliko nedelja je ukidanje malogranične linije Vršac-Temišvar. Samim tim nestala je i direktna veza  Srbije sa Rumunijom.
Poslednji udarac, ukidanje malogničnog saobraćaja Sofija-Dimitrovgrad , gde pored Rumunije nema mogućnosti putovanja vozom i za Bugarsku!

To je prošlost.A šta nudi danas? Mogu vam reći da nudi, a mladima mladjim od 26 godina i te kako nudi jeftino putovanje ka dobro poznatim mestima poput Sofije, Thessaloniki, Athen, Istanbul, Skoplje, Podgorica, Bar, Sarajevo.Činjenica je da danas ko koristi ovu povlasticu,  neophodno mora koristiti usluge prevoza autobusom.

PRAVILA KORIŠĆENJA -  pravila su identična kao Interrail Global Pass, kod noćnih vozova pravilo je da se od 19:00   računa sutrašnji dan. Upis dana u dnevnik putovanja obezbedjuje neogranično putovanje tekućeg dana. Treba uzeti u obzir da na nekim linijama npr. IC postoji doplata, ili rezervacija meste gde ta linija to zahteva. Kod OSE grčke železnice na IC linijama potrebna je rezervacija. Treba naznačiti da je to u Grčkoj  putnicima koji poseduju Balkan Fleksipas besplatno.


CENE – cena povlastice zavisi od broja dana koliko želite da putujete. Balkan Fleksipass karte možete kupiti sa rokom važenja 5, 7, 10, 15 dana u okviru dva meseca. Identično se koristi kao interrail karte, upisuje se dan putovanja, mesto i vreme polaska. Dole vidite tabelu koja opisuje cenu karte.

VRSTA PONUDE
MLADI
SENIORI
ODRASLI
DECA 4-12 god.
U okviru 2 meseca
2. RAZRED
EUR
3 dana
45,00
51,00
60,00
30,00
5 dana
53,00
71,00
88,00
44,00
7 dana
70,00
96,00
120,00
60,00
10 dana
89,00
125,00
156,00
78,00
15 dana
106,00
149,00
186,00
93,50

(Postoji i mogućnost putovanja  prvim  razredom. Ali trenutno na ovim medjunarodnim linijama  i u unutrašnjem saobraćaju ove regije svakako  mali broj kola prvog razreda  i nivo usluge nije u  nivou  prve klase. Tako da  je kupovina ove povlastice za prvi razred samo bacanje para!)

ISPLATIVOST – na nekim linijama i pored ukidanja linije postoje interesantne linije,pogodno da izlete  organizujete vozom. Kao što sam ranije spomenuo da mladima do 26. godina života može biti povoljnije da putuju vozom.
U nastavku teksta ću ponuditi nekoliko linija putovanja koji može lako realizovati, a cena prevoza znatno je jeftinije od prevoza autobusom.


MEDJUNARODNE LINIJE GDE MOŽE ISKORISTITI
(Balkan Fleksipas)
Za polaznu tačku uzeo sam  Beograd.

I  BEOGRAD – SKOPLJE – THESSALONIKI – ATHENS ( povlastice od 5 dana – 53/71/88 Eu) – svakako je najatraktivnija putanja, koju sam i sam obišao sa ovom povlasticom.  Kada čovek kupuje kartu u etapama, bude znatno skuplje. U obilaske pomenute gradove, ako kupujemo pojedinačne karte Beograd-Skoplje (povratna karta 27,60 Eur) Skoplje-Solun (), Thessaloniki-Atina u jednom pravcu je oko 54 Eura. Druga varijanta je da kupite direktnu kartu do Soluna za 57 Eura,  od Soluna za Atinu, te ova cifra nadmašuje duplo od cene povlastice Balkan Fleksipas od 5 dana, koji je dovoljan da obidjete  Skoplje, Thessaloniki i Atinu.
Železnička stanica u Solunu

1. DAN – Beograd- Tehessalonik – kreće se uveće od 18:35 iz Beograda i sutradan stižete u 10:05 u Thessaloniki. Imate mogućnosti da nastavite putovanje sledećim IC vozom i još tekućeg dana stižete u Atinu. (15:04-20:24). Ili odlučujete da ostanete ceo dan da razgledate grad i putovanje nastavljate do Atine tek noćnim vozom u 23:00-05:01. 
SOLUN: IC voz za Atinu

SOLUN: IC voz za Atinu

Onda koristite drugi dan putovanja. U zavisnosti koliko želite ostati u Atini (dan, dva, tri) vraćate se nazad u Solun, možete noćnim ili dnevnim IC vozovima, ali morate uzeti u obzir da iz Soluna za Skoplje ima samo jedan voz i u 18:30 polazi sa stanice. Prilikom odlaska ili povratka obavezno putujte danju, jer je priroda prelepa. Sa drugim ili trećim danom se vraćate nazad u Skoplje. U zavisnosti koliko ste putničkih dana iskoristili u Grčkoj, 2 ili 3, svakako jedan dan vam ostaje da se provozate unutar Makedonije i zadnji peti dan iskoristite za povratak u Beograd.

Železnička stanica u Atini

ATINA: Acropolis

ATINA: Acropolis



II  BEOGRAD – THESSALONIKI - SOFIA– ISTANBUL (zaista 70/96/120 Eur) 
Sezonski brzi voz 1490 "BALKAN" Sofia-Beograd sa kolima turske, srpske, bugarske železnice (Foto: Ivan Rodić)

Ova ruta je prinudna zbog ukidanja saobraćaja izmedju Bugarske i Srbije. Mali broj ljudi bi se opredelilo za ovakvu rutu, samo  ljubitelji železnice, činjenica. Nužno je kupiti kartu za 7 dana putovanja, jer je tri dana potrebno za putovanje do Istanbula preko Soluna. Neophodno je spavanje u Thessaloniki, jer oko 10:00 sati stiže voz iz Beograda, a za Sofiju kreće u ranim jutarnjim satima, koji popodne stiže.U  6:55 kreće iz Soluna u 14:07 stiže u Sofiju. Taman dovoljno vremena da se obiđe centar grada (7 sati) do polaska noćnog voza za Istanbul. U Carigrad voz kreće u 21:00, a sutradan u Halikali stanica u Istanbulu stiže u 7:49, odakle turska železnica prevozi putnike autobusom do Sirkeci.
Druga alternativa je da vozom putujete do Dimitrovgrada, a od Dimitrovgrada do Sofije autobusom  i nastavljate vozom do Istanbula. Tako je potrebno manje dana, ali je dodatni trošak za autobus, možda isto koliko i noćenje u Hostelima u Solunu.


III  BEOGRAD – PODGORICA – BAR (45/51/60 Eur) pomenuta ruta je interesantna svakako putnicima. Putovati dnevnim vozom putnik putuje na prelepim delovima Balkana, od gustih šuma do visokih brdovitih krajeva Crne Gore. Ova trasa je zaista jedan od najlepših u Evropi, slično onoj u Grčkoj izmedju Soluna i Atine. Da li je potrebno na ovoj trasi kupiti povratnu kartu ili Fleksipas skoro dodje na isto. I pored pruge do Bara ostaje nam trasa od Podgorice do Nikšića.

Sezonski voz PANONIJA/MERIDIAN (Bar-Beograd-Subotica-Budapest-Praha)

Možda je samo ova trasa jedina gde sa Flekispasom ne dobijate ništa više nego da platitete redovnu kartu.
Ko bude odlučio dnevnim vozom moraće dva puta presedati (voz-bus-voz) zbog radova na pruzi, dok noćni voz saobraća alternativnim putem preko Lapova, Kragujevca i Kraljeva, a vreme putovanja je 15 sati.


IV   BEOGRAD – SKOPLJE– THESSALONIKI – ATHENS – THESSALONIKI - SOFIA – ISTANBUL – BEOGRAD (70/96/120 Eur)
Jedan interesantan predlog, sa kojim možete obilaziti Balkan i gore pomenute gradove vozom. Svakako je interesantna ruta, jedino na ruti Sofija-Dimitrovgrad mora se putovati autobusom jer nema železničkog saobraćaja. Sa sedam putničkih dana zaista je prava avantura za vozoljubitelje. Činjenica je da bi se generalno mali broj putnika opredelilo za takvo putovanje i obilaženje toliko gradova odjednom. Jedan predlog za ovo putovanje, detaljnije, sa planom obilaska gradova, ponude smeštaja u jednom drugom tekstu ćete moći čitati.

V  BEOGRAD – ISTANBUL – TURSKA (10-14 dana) karta Balkan Fleksipas možete koristiti i u unutrašnjem saobraćaju u Turskoj  i u azijskoj strani države. Na žalost zbog radova na železničkoj infrastrukturi nema puno izbora unutar Turske. Ako povlastica ostane onda će za nekoliko godina biti vrlo korisno koristiti ovu kartu unutar Turske.

Posle analize ponudjenih ruta sa povlasticom,  svakako ruta vozom do Atine može biti veoma korisna da mladi ljudi sa ovih prostora obidju taj deo Balkana za veoma mali novac. Ostatak je isto interesantan ali trenutno (nadamo se samo privremeno) stanje će se menjati na bolje i onda će biti zaista interesantno ne samo inostranim putnicima koji generalno koriste ovu povlasticu,  nego i da mladi iz Srbije i okolnih država  koriste jeftin voz za obilazak jugositočne Evrope!

26.12.2017.

Keszég Kornél

2 comments:

  1. Ćao, Kornel! Hvala na korisnom tekstu i trudu. Da li znaš koje su to feri linije između Grčke i Italije besplatne sa Balkan Flexipassom?

    ReplyDelete

STATISTIKA