Karta Balkan Flexipass daje pravo vlasniku karte da u regionu jugoistočne
Evrope putuje vozom neograničeno, bez kupovine dodatne karte. Karta je slična
karti Interrail global pas, samo što karta važi na teritoriji Srbije, Bosne i
Hercegovine, Crne Gore, Bugarske, Makedonije, Grčke, Turske i na nekim ferri
brodovima izmedju Italije i Grčke.
Za analizu cele povlastice ćemo uzeti
početnu tačku putovanja Beograd, kao najseverniji glavni grad odakle možemo započeti
putovanje. Ostalim čitaocima iz Slovenije, Hrvatske, BiH ostaje da regulišu putovanje do
Beograda vozom ako imaju, ili autobusom ako nemaju železničku liniju.
ČLANICE – članice ove povlastice su države
Jugositočne Evrope. Veliki udarac je 2017. godine kada je rumunska državna železnica
CFR izašla iz udruženja Balkan flexipass. Ipak u Rumuniji privatni operater priznaje ovu povlasticu, ali mreža ove
železnice je znatno je manja. Pored Rumunije ova povlasticu možete koristiti na
teritoriji Bugarske, Turske (i na azijskom delu), Grčke, Makedonije, Crne Gore,
Bosne i Hercegovine i Srbije.
Druga velika
mana ove povlastice koja je zadnje dve godine dovela do pitanja realnog
postojanja ove povlastice. Prvo se ukinula veza izmedju Beograda i Sarajeva,
tako da je Bosna i Hercegovina izgubila direktnu železničku vezu sa članicama država ove
povlastice. Potom se ukinula direktna linija Bukurešt-Sofija, ostala je samo
mogućnost putovanja sa presedanjem. U zadnjem redu vožnje, ove godine ukinuta
je i direktna linija izmedju Sofije i Beograda, a vest od pre nekoliko nedelja
je ukidanje malogranične linije Vršac-Temišvar. Samim tim nestala je i direktna
veza Srbije sa Rumunijom.
Poslednji
udarac, ukidanje malogničnog saobraćaja Sofija-Dimitrovgrad , gde pored Rumunije
nema mogućnosti putovanja vozom i za Bugarsku!
To je
prošlost.A šta nudi danas? Mogu vam reći da nudi, a mladima mladjim od 26
godina i te kako nudi jeftino putovanje ka dobro poznatim mestima poput Sofije,
Thessaloniki, Athen, Istanbul, Skoplje, Podgorica, Bar, Sarajevo.Činjenica je
da danas ko koristi ovu povlasticu,
neophodno mora koristiti usluge prevoza autobusom.
PRAVILA KORIŠĆENJA - pravila su identična kao Interrail Global
Pass, kod noćnih vozova pravilo je da se od 19:00 računa
sutrašnji dan. Upis dana u dnevnik putovanja obezbedjuje neogranično putovanje
tekućeg dana. Treba uzeti u obzir da na nekim linijama npr. IC postoji doplata,
ili rezervacija meste gde ta linija to zahteva. Kod OSE grčke železnice na IC
linijama potrebna je rezervacija. Treba naznačiti da je to u Grčkoj putnicima koji poseduju Balkan Fleksipas
besplatno.
CENE – cena povlastice zavisi od broja dana koliko želite da
putujete. Balkan Fleksipass karte možete kupiti sa rokom važenja 5, 7, 10, 15
dana u okviru dva meseca. Identično se koristi kao interrail karte, upisuje se
dan putovanja, mesto i vreme polaska. Dole vidite tabelu koja opisuje cenu
karte.
VRSTA PONUDE
|
MLADI
|
SENIORI
|
ODRASLI
|
DECA 4-12 god.
|
U okviru 2 meseca
|
2. RAZRED
|
|||
EUR
|
||||
3 dana
|
45,00
|
51,00
|
60,00
|
30,00
|
5 dana
|
53,00
|
71,00
|
88,00
|
44,00
|
7 dana
|
70,00
|
96,00
|
120,00
|
60,00
|
10 dana
|
89,00
|
125,00
|
156,00
|
78,00
|
15 dana
|
106,00
|
149,00
|
186,00
|
93,50
|
(Postoji i mogućnost putovanja
prvim razredom. Ali trenutno na
ovim medjunarodnim linijama i u
unutrašnjem saobraćaju ove regije svakako mali broj kola prvog razreda i nivo usluge nije u nivou prve klase. Tako da je kupovina ove povlastice za prvi razred samo
bacanje para!)
ISPLATIVOST – na nekim linijama i pored ukidanja linije postoje
interesantne linije,pogodno da izlete organizujete vozom. Kao što sam ranije
spomenuo da mladima do 26. godina života može biti povoljnije da putuju vozom.
U nastavku teksta ću ponuditi nekoliko
linija putovanja koji može lako realizovati, a cena prevoza znatno je jeftinije
od prevoza autobusom.
MEDJUNARODNE LINIJE GDE MOŽE ISKORISTITI
(Balkan Fleksipas)
Za polaznu tačku uzeo sam Beograd.
I BEOGRAD – SKOPLJE – THESSALONIKI –
ATHENS ( povlastice od 5 dana – 53/71/88
Eu) – svakako je najatraktivnija putanja, koju sam i sam obišao sa ovom
povlasticom. Kada čovek kupuje kartu u
etapama, bude znatno skuplje. U obilaske pomenute gradove, ako kupujemo
pojedinačne karte Beograd-Skoplje (povratna karta 27,60 Eur) Skoplje-Solun (),
Thessaloniki-Atina u jednom pravcu je oko 54 Eura. Druga varijanta je da kupite
direktnu kartu do Soluna za 57 Eura, od
Soluna za Atinu, te ova cifra nadmašuje duplo od cene povlastice Balkan Fleksipas
od 5 dana, koji je dovoljan da obidjete Skoplje, Thessaloniki i Atinu.
Železnička stanica u Solunu |
1. DAN – Beograd- Tehessalonik – kreće
se uveće od 18:35 iz Beograda i sutradan stižete u 10:05 u Thessaloniki. Imate
mogućnosti da nastavite putovanje sledećim IC vozom i još tekućeg dana stižete
u Atinu. (15:04-20:24). Ili odlučujete da ostanete ceo dan da razgledate grad i
putovanje nastavljate do Atine tek noćnim vozom u 23:00-05:01.
SOLUN: IC voz za Atinu |
SOLUN: IC voz za Atinu |
Onda koristite
drugi dan putovanja. U zavisnosti koliko želite ostati u Atini (dan, dva, tri)
vraćate se nazad u Solun, možete noćnim ili dnevnim IC vozovima, ali morate uzeti
u obzir da iz Soluna za Skoplje ima samo jedan voz i u 18:30 polazi sa stanice.
Prilikom odlaska ili povratka obavezno putujte danju, jer je priroda prelepa.
Sa drugim ili trećim danom se vraćate nazad u Skoplje. U zavisnosti koliko ste
putničkih dana iskoristili u Grčkoj, 2 ili 3, svakako jedan dan vam ostaje da
se provozate unutar Makedonije i zadnji peti dan iskoristite za povratak u
Beograd.
Železnička stanica u Atini |
ATINA: Acropolis |
ATINA: Acropolis |
II BEOGRAD – THESSALONIKI - SOFIA–
ISTANBUL (zaista 70/96/120 Eur)
Sezonski brzi voz 1490 "BALKAN" Sofia-Beograd sa kolima turske, srpske, bugarske železnice (Foto: Ivan Rodić) |
Ova ruta je prinudna zbog ukidanja saobraćaja
izmedju Bugarske i Srbije. Mali broj ljudi bi se opredelilo za ovakvu rutu,
samo ljubitelji železnice, činjenica.
Nužno je kupiti kartu za 7 dana putovanja, jer je tri dana potrebno za
putovanje do Istanbula preko Soluna. Neophodno je spavanje u Thessaloniki, jer
oko 10:00 sati stiže voz iz Beograda, a za Sofiju kreće u ranim jutarnjim satima,
koji popodne stiže.U 6:55 kreće iz
Soluna u 14:07 stiže u Sofiju. Taman dovoljno vremena da se obiđe centar grada
(7 sati) do polaska noćnog voza za Istanbul. U Carigrad voz kreće u 21:00, a
sutradan u Halikali stanica u Istanbulu stiže u 7:49, odakle turska železnica
prevozi putnike autobusom do Sirkeci.
Druga alternativa je da vozom putujete
do Dimitrovgrada, a od Dimitrovgrada do Sofije autobusom i nastavljate vozom do Istanbula. Tako je
potrebno manje dana, ali je dodatni trošak za autobus, možda isto koliko i
noćenje u Hostelima u Solunu.
III BEOGRAD – PODGORICA – BAR
(45/51/60 Eur) pomenuta ruta je interesantna svakako putnicima. Putovati
dnevnim vozom putnik putuje na prelepim delovima Balkana, od gustih šuma do
visokih brdovitih krajeva Crne Gore. Ova trasa je zaista jedan od najlepših u
Evropi, slično onoj u Grčkoj izmedju Soluna i Atine. Da li je potrebno na ovoj
trasi kupiti povratnu kartu ili Fleksipas skoro dodje na isto. I pored pruge do
Bara ostaje nam trasa od Podgorice do Nikšića.
Sezonski voz PANONIJA/MERIDIAN (Bar-Beograd-Subotica-Budapest-Praha) |
Možda je samo ova trasa jedina gde sa
Flekispasom ne dobijate ništa više nego da platitete redovnu kartu.
Ko bude odlučio dnevnim vozom moraće
dva puta presedati (voz-bus-voz) zbog radova na pruzi, dok noćni voz saobraća
alternativnim putem preko Lapova, Kragujevca i Kraljeva, a vreme putovanja je
15 sati.
IV BEOGRAD – SKOPLJE– THESSALONIKI – ATHENS –
THESSALONIKI - SOFIA – ISTANBUL – BEOGRAD (70/96/120 Eur)
Jedan interesantan predlog, sa kojim
možete obilaziti Balkan i gore pomenute gradove vozom. Svakako je interesantna
ruta, jedino na ruti Sofija-Dimitrovgrad mora se putovati autobusom jer nema
železničkog saobraćaja. Sa sedam putničkih dana zaista je prava avantura za
vozoljubitelje. Činjenica je da bi se generalno mali broj putnika opredelilo za
takvo putovanje i obilaženje toliko gradova odjednom. Jedan predlog za ovo
putovanje, detaljnije, sa planom obilaska gradova, ponude smeštaja u jednom
drugom tekstu ćete moći čitati.
V BEOGRAD – ISTANBUL – TURSKA (10-14
dana) karta Balkan Fleksipas možete koristiti i u unutrašnjem saobraćaju u
Turskoj i u azijskoj strani države. Na
žalost zbog radova na železničkoj infrastrukturi nema puno izbora unutar
Turske. Ako povlastica ostane onda će za nekoliko godina biti vrlo korisno
koristiti ovu kartu unutar Turske.
Posle analize ponudjenih ruta sa
povlasticom, svakako ruta vozom do Atine
može biti veoma korisna da mladi ljudi sa ovih prostora obidju taj deo Balkana
za veoma mali novac. Ostatak je isto interesantan ali trenutno (nadamo se samo
privremeno) stanje će se menjati na bolje i onda će biti zaista interesantno ne
samo inostranim putnicima koji generalno koriste ovu povlasticu, nego i da mladi iz Srbije i okolnih država koriste jeftin voz za obilazak jugositočne
Evrope!
26.12.2017.
Keszég Kornél
Ćao, Kornel! Hvala na korisnom tekstu i trudu. Da li znaš koje su to feri linije između Grčke i Italije besplatne sa Balkan Flexipassom?
ReplyDeletewww.seat61.com
ReplyDelete