Ukupna
dužina železničke mreže u Grčkoj je 2.571 km, od čega je 764 km elektrificirano
(2004. godine). Na pruge standardne širine koloseka otpada 1565 km, dok su
ostalo pruge uskog koloseka. Postoji čak i 23 km trokolosečne pruge (2
standardna koloseka i jedan uski kolosek).
Grčka železnica TrainOSE ima retku
železničku mrežu, ima vezu sa Bugarskom, Turskom, Makedonijom, a nema sa
Albanijom. Najveći železnički čvor je Solun.
Železnička veza Grčke sa ostatkom Evrope
ima dugu istoriju i, nakon kratkog prekida, ponovo je uspostavljena u maju
2014. godine.
Nekadašnji
poznati međunarodni vozovi poput „ACROPOLIS“, „HELLAS EKSPRES“ i „ATTICA“ danas
su zamenjeni fleksibilnim uslugama prevoza za Sofiju, Skoplje i Beograd. Odakle
putnik može nastaviti putovanje ka ostalim delovima Evrope.
TRAINOSE
povratkom međunarodne veze sa balkanskim destinacijama otvara vezu sa ostatkom
Evrope, značajniju tokom letnjeg perida, tako može Solun i okolina biti
interesantna turistima.
(tekst
sa web sajta Trainose, možda malo preteruje)
Međunarodni
saobraćaj
Novitet od novog reda vožnje jeste da
železnička veza između Srbije i Grčke, jedini voz koji postoji, saobraća samo
sezonski. Dakle, po novom redu vožnje Grčkoj ostaje jedina međunarodna linija preko
cele godine i to preko Sofije i Bugarske. S tim da preko Sofije saobraća samo u toku letnje sezone direktna
veza sa Beogradom i Bukureštom. Van letnjeg perioda ostaje mogućnost
presedanja!
Treba napomenuti, da je do pre 9
godina postojala direktna veza sa Turskom, sa Istanbulom vozom koji se zvao
’’Dostluk/Filia ekspres’’. Pogledajte snimak tog voza iz 2010. godine.
Grčka
ima međunarodni saobraćaj samo sa Makendonijom, Srbijom i Bugarskom.
-1334/1335 ’’Hellas’’
Solun–Beograd–Solun – noćni sezonski voz koji samo tokom leta saobraća.
-360/361 Solun-Sofija-Solun – jedini
voz koji saobraća tokom cele godine
-1460/1461 Bukurešt-Sofija-Solun-Bukurešt-
noćni sezonski voz koji samo tokom leta saobraća jednom nedeljno.
SEZONSKI
VOZ 1460/1461 BUKUREŠT – SOFIJA – THESSALONIKI
Jedanput nedeljno iz Bukurešta
sezonski voz nudi mesta za sedenje prvog i drugog razreda i pored toga u
sastavu voza ima i kušet kola i kola za spavanje. Voz je idealan za turistie i pretežno
je i namenjen za njih.
Thessaloniki – Bukurešt: jedan pravac
prvi razred košta 59,80 Eur, drugi razred 39,80
Thessaloniki – Sofia: jedan pravac
prvi razred košta 14,40 Eur, drugi razred 16,80
Sofia – Bukurešt: jedan pravac prvi
razred košta 27,60 Eur, drugi razred 24,80
Cena u kušet kolima:
Thessaloniki-Bukurešt -mesto u
odeljcima sa 6 kreveta je 13,40 Eura, sa 4 kreveta 20,00 Eura.
Thessaloniki-Sofia -mesto u odeljcima
sa 6 kreveta je 9,40 Eura, sa 4 kreveta 14,00 Eura.
Spavaća kola:
Thessaloniki-Bukurešt – u odeljku
turist je 22 Eur, double 33 Eur, single 77 Eur
SEZONSKI
VOZ 1334/1335 HELLAS BEOGRAD – SKOPLJE
- THESSALONIKI
Voz u sastavu treba da ima kušet kola
Makedonskih Železnica, kola drugog razreda takođe makedonskih železnica i kola
drugog razreda Srbija Voza. Sezonskog je tipa na relaciji
Gevgelija-Thessaloniki, a zatim se putnici prevoze autobusom. Cena ležaja u
kušet kolima Thessaloniki-Beograd je 8 Eur (odnosno Gevgelija-Beograd).
Cena
međunarodnih karata:
Thessaloniki
– Sofia: jedan pravac košta 16,80 Eur, povratna 33,60 (povratnih
karata ima u ograničenom broju i koštaju 25 Eur)
Thessaloniki
– Skopje: jedan pravac košta 12,20 Eur, povratna 19,50
Thessaloniki
– Beograd: jedan pravac košta 33,80 Eur, povratna 54,10
Thessaloniki
– Bukurešt: jedan pravac prvi razred košta 59,80 Eur, drugi
razred 39,80 Eur
Unutrašnji
saobraćaj
Naspram
prošlogodišnjeg reda vožnje, nije došlo do veće izmene u redu vožnje u unutrašnjem
saobraćaju.
Na severoistoku Grčke putnički vozovi
kreću iz Dikaje, grada u blizini bugarske granice. Ima nekoliko dnevnih vozova
iz Dikaje za luku Aleksandropoli, a iz Aleksandropolija po jedan voz za Solun i
Atinu.
Iz Soluna vozovi saobraćaju do
Florine neelektrificiranom prugom koja se od koridora Solun-Atina odvaja u
stanici Plati, a ide i do makedonske granice nedaleko od Bitolja.
Atina-Solun
Danas između dva najveća grčka grada
saobraća 6 pari vozova, 5 dnevnih i 1 noćni.
Dnevni imaju rang IC. Vozovi na ovom pravcu
su čisti, klimatizovani i u svom sastavu imaju kola-restoran. Imaju 5-6 kola
ukupno. Svaki voz ima jedna kola prvog razreda.
Kapacitet vozova je 54 mesta prvog
razreda i 320-400 mesta drugog rezreda.
U sastavu noćnog voza ima 8 putničkih
vagona, od toga 1 prve klase, ostali su druge. Kapacitet voza je 30 mesta prvog
razreda i 532 mesta drugog razreda.
Pored ovih vozova na glavnom
magistrlnom pravcu putnički saobraćaj se odvija još i na regionalnim
priključnim prugama koje se od glavnog koridorskog pravca Atina-Solun odvajaju
ka Halkidiju, Stilidi, Kalambaki i Volosu. Vozovi od Atine (svaki sat vremena
saobraćaja) do Kjata na Peleponezu, odakle se putnici dalje autobusom prevoze
do Patre.
Cene
prevoza
Cene voznih karata u Grčkoj su dosta
visoke. Postoji mogućnost kupovine karte online što donosi popust. Karta od
Soluna do Atine drugog razreda u jednom pravcu je 45,4 EUR u IC vozovima, dok
karta u noćnom vozu iznosi 25.1 EUR. U prvom rezredu karta je 55,4 EUR u
dnevnim IC vozovima, dok u noćnom vozu karta košta 35,1 EUR. Ove cene su
proverene 04. avgusta, s tim da sad ne vidim popust pri online kupovini.
Posmatrajući cene vidi se da je znatno povoljnija karta u noćnom vozu i da je
bolje kupiti kartu online. U svakom slučaju najjeftinije je putovati kartom Balkan
fleksipass.
Cena karata od Soluna ka Aleksandropoliju,
u drugom razredu u dnevnom IC vozu je 17,4 EUR, putničkom je 12,9 EUR.
Od Aleksandropolija do Dikaje cena
vozne karte je 5,1 EUR.
Balkan
flexipass.
Za put u Grčku vozom najbolje je kupiti
Balkan fleksipass kartu s kojom je moguće neograničeno putovati unutar Jugoistočne
Evrope, a samim tim i u Grčkoj.
Pun iznos voznih karata po pravcima
je sledeći:
- Beograd-Solun-Beograd 56 evra
- Solun-Atina 54 evra IC dnevnim
vozom, 25 evra noćnim vozom
-Solun-Aleksandropoli 17,4 evra IC,
12,9 putnički voz
-Aleksandropoli-Dikaja 5,1 evra
Iz
ovoga se vidi da bi obilazak ovih gradova koštao oko 209 evra, a Balkan
Flexipass karta za 5 dana košta 56 evra za mlađe od 26 godina, a 86 za starije
od 26 godina. Važno je naglasiti da oni koji poseduju Balkan Flexipass imaju
pravo na rezervaciju sedišta besplatno koju obavezno treba uzeti na blagajni
pre putovanja, jer su vozovi u Grčkoj puni putnika.
06.12.2019
(Keszég
Kornél)
BALKAN: Grad i žel. stanica Thessaloniki (2019)
GRČKA: Red vožnje Grčke Železnice (2017)
GRČKA: IC vozovi Thessaloniki - Athen - Thessaloniki (2015)
No comments:
Post a Comment