Sunday, July 14, 2019

BALKAN: Grad i žel. stanica Thessaloniki



Drugi tekst o mom prvom velikom putovanju na Balkanu: grad Thessaloniki, ili Solun. Grad sa preko milion stanovnika,i  sa burnom istorijom.

Kako smo stigli autobusom do železničke stanice, autobus se parkirao pored nove zgrade železničke stanice. U momentu kada sam planirao ovaj put, još je do Soluna saobraćao voz. Zato mi je sada jako bilo žao da sam kratak deo puta kroz  severni deo Grčke morao proći busom, i propustiti taj osećaj ulaska vozom u stanicu, na zadnju stanicu mog putovanja.

Prepodne je, na vreme smo stigli.

U autobusu sam se upoznao sa jednim dekom i njegovim unukom, obojica su navodno iz Niša došli po  deo kamiona. Iskreno, nisam poverovao u njihovu priču.

Pored lepe zgrade stanice su radovi, ulica je prokopana, gradi se metro. Krenuli su, ali svetska ekonomska kriza je stopirala radove.

Unapred sam ištampao plan centra grada, tako da sam krenuo prema luci, moru. Lepo sunčano vreme, 26 stepeni, letnji je dan. Suprotnost tmurnom proleću koje sam predhodni dan ostavio u Srbiji. Nakon 1,5 km pešačenja sam stigao do luke.

DRVOREDI NARANDŽE
Ulice sa prelepim mediteranskom florom, drvoredima, fascinirali su me. Prelepa stabla citrusa, narandže. Iako to nisu narandže koje kupujemo i  jedemo, miris im je veoma egzotičan. Sa ovim drvećem se susrećem i u Atini.


Dok su kod nas platani,bođoši, hrast i ostalo (kontinentalno) drveće, u Grčkoj me dočekuju citrusi, masline...


Još nekoliko slika grada, ulica.









LUKA
Solun je kapija Evrope. Luka je važna geo-tačka kako za kinesku tako i za evropsku privredu. Danas je već u većinskom kineskom vlasnišvu.




Riva je prelepa, boja mora je tamnoplava, talasi. U pozadini se vidi još sneg na vrhu planine.
Pored rive su kafići i restorani. Grčka je jedna od najsiromašnijih privreda EU, sa velikom nezaposlenošću, pa ipak su tad kafići bili prepuni ljudi, kafeniše se,druži se. Kad sam video cenovnik tih kafića, skoro sam pao u nesvest! Odlučio sam da ipak pronadjem neke u starom delu grada, u unutrašnjosti.

KAFIĆ – BEZ TURSKE KAFE
Kafić koji sam izabrao je bio pored džamije, odmah do pijace. Cena prihvatljiva: 1,7 Eur. Ja, pametan, u Solunu sam tražio tursku kafu! Naravno da je odgovor bio da nema. A oko mene svi pili pomenutu kafu, ali sam tek kasnije shvatio da je to grčka kafa!Tako da sam taj dan u Solunu pio espresso.

ZNAMENITOSTI
Krenuo sam da obilazim znamenitosti grada. Unapred sam spremio šta želim obići. Našao sam na Internetu plan grada, na kom su one bile označene.
 
BELI TORANJ

ROTUNDA





Nekoliko slika, šta se može videti u gradu.

HRAM SV. DIMITRIJE – ZAŠTITNIK GRADA
Od svih tih znamenitosti istakao bih Hram Sv. Dimitrija, zaštitnika grada. Preporučujem da ga obidjite. Tu sam proveo malo duže vremena.









GDE JESTI U GRADU
U toku obilaska grada naravno da se ogladnelo. I potražio sam mesto gde da jedem. Svima preporučujem pekare kod pijace u centru, povoljne su cene (naravno 3-4 puta skuplje nego u Srbiji).
Kod železničke stanice, preko puta zgrade je jedna albanska pekara, sa poznatim pecivima, tu su cene slične u Srbiji, i jako je ukusna hrana. Naravno da sam i tu jeo pre polaska ka Atini.

ISTORIJA GRADA
Pre nego što završim priču o Solunu, svakako bi hteo da pomenem, da je grad uvek bio multikulturalan, prvenstveno zbog luke. Do pre Prvog svetkog rata, u gradu su Jevreji i Turci bili u većini, i posle Versajskog pakta, došlo do je razmene stanovništva.

Danas su Jevreji nestali iz grada, a nema više ni Turaka!

Ali zato se puno Grka doselio iz okoline Izmira.

ŽELEZNIČKA STANICA THESSALONIKI
Kao ljubitelj železnica moram nekoliko rečenica reći i o železnici grada. Po informacijama koje sam našao na Internetu, pruga je stigla u grad 1888. godine.




Posao izgradnje nove stanice 1930-te je dobio nemački arhitekta, ali stanicu nisu po njegovim planovima gradili, u toku Drugog svetskog rata železničku su stanicu bombardovali nekoliko puta ali nije pretrpela veliku štetu. Zgradu su završili tek nakon više decenija, 1961.godine. Zgrada od tada ista, s tim da je došlo do sitnih promena, npr. dograđen je tržni centar pored. Najnoviji deo zgrade jeste buduća metro stanica- zgrada je izgubila važnost jer je 2011-te ukinut medjunarodni železnički saobraćaj.













Thessaloniki je železničko čvorište u Grčkoj, tu se ukrštaju rute ka Istanbul, Sofiji, južno ka Atini, severno ka Skoplju i Beogradu, i ka severo-zapadnom delu Grčke.






Godine 2014-te je obnovljena veza za Skoplje, Beograd i Sofiju, ali nisu za Istanbul poznati Filia Express. Danas je veza za Skoplje i Beograd postala samo sezonska, jedino je za Sofiju ostala dnevna. Ni to nije neka ponuda na tržištu, jer se preseda na bus. Tako se putnici više odlučuju da putuju celuom trasom busom, ili avionom, jer niskobudžetne avio-kompanije nude jako povoljno cene karata.

14.07.2019.
(Keszég Kornél)

No comments:

Post a Comment

STATISTIKA