Drugi tekst o mom prvom velikom putovanju na Balkanu: grad
Thessaloniki, ili Solun. Grad sa preko milion stanovnika,i sa burnom istorijom.
Kako smo stigli
autobusom do železničke stanice, autobus se parkirao pored nove zgrade
železničke stanice. U momentu kada sam planirao ovaj put, još je do Soluna
saobraćao voz. Zato mi je sada jako bilo žao da sam kratak deo puta kroz severni deo Grčke morao proći busom, i propustiti
taj osećaj ulaska vozom u stanicu, na zadnju stanicu mog putovanja.
Prepodne je, na
vreme smo stigli.
U autobusu sam se
upoznao sa jednim dekom i njegovim unukom, obojica su navodno iz Niša došli po deo kamiona. Iskreno, nisam poverovao u njihovu
priču.
Pored lepe zgrade
stanice su radovi, ulica je prokopana, gradi se metro. Krenuli su, ali svetska
ekonomska kriza je stopirala radove.
Unapred sam
ištampao plan centra grada, tako da sam krenuo prema luci, moru. Lepo sunčano
vreme, 26 stepeni, letnji je dan. Suprotnost tmurnom proleću koje sam predhodni
dan ostavio u Srbiji. Nakon 1,5 km pešačenja sam stigao do luke.
DRVOREDI NARANDŽE
Ulice sa prelepim
mediteranskom florom, drvoredima, fascinirali su me. Prelepa stabla citrusa,
narandže. Iako to nisu narandže koje kupujemo i
jedemo, miris im je veoma egzotičan. Sa ovim drvećem se susrećem i u
Atini.
Dok su kod nas platani,bođoši,
hrast i ostalo (kontinentalno) drveće, u Grčkoj me dočekuju citrusi, masline...
Još nekoliko slika
grada, ulica.
LUKA
Solun je kapija
Evrope. Luka je važna geo-tačka kako za kinesku tako i za evropsku privredu.
Danas je već u većinskom kineskom vlasnišvu.
Riva je prelepa,
boja mora je tamnoplava, talasi. U pozadini se vidi još sneg na vrhu planine.
Pored rive su
kafići i restorani. Grčka je jedna od najsiromašnijih privreda EU, sa velikom
nezaposlenošću, pa ipak su tad kafići bili prepuni ljudi, kafeniše se,druži se.
Kad sam video cenovnik tih kafića, skoro sam pao u nesvest! Odlučio sam da ipak
pronadjem neke u starom delu grada, u unutrašnjosti.
KAFIĆ – BEZ TURSKE KAFE
Kafić koji sam
izabrao je bio pored džamije, odmah do pijace. Cena prihvatljiva: 1,7 Eur. Ja, pametan,
u Solunu sam tražio tursku kafu! Naravno da je odgovor bio da nema. A oko mene
svi pili pomenutu kafu, ali sam tek kasnije shvatio da je to grčka kafa!Tako da
sam taj dan u Solunu pio espresso.
ZNAMENITOSTI
Krenuo sam da
obilazim znamenitosti grada. Unapred sam spremio šta želim obići. Našao sam na
Internetu plan grada, na kom su one bile označene.
ROTUNDA |
Nekoliko slika, šta
se može videti u gradu.
HRAM SV. DIMITRIJE – ZAŠTITNIK GRADA
Od svih tih
znamenitosti istakao bih Hram Sv. Dimitrija, zaštitnika grada. Preporučujem da ga
obidjite. Tu sam proveo malo duže vremena.
GDE JESTI U GRADU
U toku obilaska
grada naravno da se ogladnelo. I potražio sam mesto gde da jedem. Svima
preporučujem pekare kod pijace u centru, povoljne su cene (naravno 3-4 puta
skuplje nego u Srbiji).
Kod železničke
stanice, preko puta zgrade je jedna albanska pekara, sa poznatim pecivima, tu
su cene slične u Srbiji, i jako je ukusna hrana. Naravno da sam i tu jeo pre
polaska ka Atini.
ISTORIJA GRADA
Pre nego što
završim priču o Solunu, svakako bi hteo da pomenem, da je grad uvek bio
multikulturalan, prvenstveno zbog luke. Do pre Prvog svetkog rata, u gradu su
Jevreji i Turci bili u većini, i posle Versajskog pakta, došlo do je razmene
stanovništva.
Danas su Jevreji
nestali iz grada, a nema više ni Turaka!
Ali zato se puno Grka
doselio iz okoline Izmira.
ŽELEZNIČKA STANICA THESSALONIKI
Kao ljubitelj
železnica moram nekoliko rečenica reći i o železnici grada. Po informacijama
koje sam našao na Internetu, pruga je stigla u grad 1888. godine.
Posao izgradnje
nove stanice 1930-te je dobio nemački arhitekta, ali stanicu nisu po njegovim
planovima gradili, u toku Drugog svetskog rata železničku su stanicu bombardovali
nekoliko puta ali nije pretrpela veliku štetu. Zgradu su završili tek nakon
više decenija, 1961.godine. Zgrada od tada ista, s tim da je došlo do sitnih
promena, npr. dograđen je tržni centar pored. Najnoviji deo zgrade jeste buduća
metro stanica- zgrada je izgubila važnost jer je 2011-te ukinut medjunarodni
železnički saobraćaj.
Thessaloniki je
železničko čvorište u Grčkoj, tu se ukrštaju rute ka Istanbul, Sofiji, južno ka
Atini, severno ka Skoplju i Beogradu, i ka severo-zapadnom delu Grčke.
Godine 2014-te je obnovljena veza za Skoplje,
Beograd i Sofiju, ali nisu za Istanbul poznati Filia Express. Danas je veza za
Skoplje i Beograd postala samo sezonska, jedino je za Sofiju ostala dnevna. Ni
to nije neka ponuda na tržištu, jer se preseda na bus. Tako se putnici više
odlučuju da putuju celuom trasom busom, ili avionom, jer niskobudžetne
avio-kompanije nude jako povoljno cene karata.
14.07.2019.
(Keszég Kornél)
No comments:
Post a Comment