Moje putovanje u srce Balkana, moja prva velika balkanska tura je
bila davne 2015. godine. U vreme velike migrantske krize, proleće te godine.
IZRADA PLANA
Ideju i želju da
putujem vozom sam imao dugi niz godina, ali nisam imao društvo, niti novaca.
Kad sam se odlučio da otputujem vozom od
Subotice do Atine, isplanirao sam i posetu većih, usputnih gradova. Plan se
sastajao od obilaska Atine, Thessalonikija (Soluna), Skoplja i Prištine.
Nekoliko meseci pre
samog polaska sam sve isplanirao u detalje. Sa Interneta sam nabavio sve
potrebne podatke. Ove informacije i dnevni plan sam ištampao i ukoričio,
zajedno sa planovima grada, kad ih budem obilazio da su mi od koristi.
Samo putovanje je
trajalo sedam dana. Krenuo sam 30. marta 2015. godine ujutru, i 5. aprila sam
stigao kući u Telečku u 20:15.
Na celom putu sam
koristio kartu BALKAN FLEXIPASS, osim na relaciji Skoplje-Priština-Skoplje, ka
Prištini sam putovatovao brzim vozom 892. Napominjem da sam u povratku iz
Prištine išao busom, jer je voz saobraćao samo ujutru.
PUTNE ISPRAVE, ZDRAVSTVENO OSIGURANJE
Na celoj trasi sam
koristio srpski pasoš. Kao uvek, uradio sam dodatno zdravstveno osiguranje, bez
toga niko ne treba da krene na put u inostranstvo.
VOZNA KARTA „BALKAN FLEXIPASS“
Na putovanju sam, osim
izleta na Kosovo, koristio poznatu kartu „Balkan Flexipas“. Reč je o interesantnoj karti, ko želi u detelje da
čita o ovoj povlastici, neka klikne ovede.
Mene je koštala 88 Eura
u dinarskoj protivrednosti. Kad se izračuna koliko kilometra se putuje i koliko
gradova obilazi, nije ni skupo. Ne treba zaboraviti da je cena povratne vozne
karte Beograd-Thessaloniki 56 eura, a Thessaloniki-Athen je isto oko 50 u
jednom pravcu.
Kartu sam kupio za
5 dana korišćenja, koliko mi je bilo potrebno. Ta karta mladima ispod 26 godina
košta samo 53 Eura.
RED VOŽNJE
Tada je, po redu
vožnje, saobraćao dnevni voz do Skoplja, i noćni preko Skoplja i Gevgelije do
Soluna. Ja sam izabrao taj direktni noćni, za polazak. Noćni voz „Hellas“ je tad
iz Beograda kretao u 18:50. Ali da krenemo vremenski sa slikama, kako je to
izgledalo.
SOMBOR-VRBAS-.NOVI SAD, STANICA NOVI SAD
Ujutru sam krenuo
busom iz Telečke sa mojim rancem, sa kojim sam do danas više hiljada kilometra
proputovao. Spakovao sam sve potrebne stvari za nekoliko dana, proverio
vremensku prognozu. U Grčkoj je bio oko 25 stepeni, ali u povratku su u
Prištini prognozirali rashladjenje, tako da sam poneo tanku kožnu jaknu.
Prepodne sam iz
Sombora krenuo za Novi Sad, preko Vrbasa. Voz je kretao u 10:25 (PT6455), u
Vrbas je stizao u 11:49. Nakon nekoliko minuta čekanja sam putovanje nastavio putničkim
vozom iz Subotice PT4403, u Novi Sad sam stigao u 12:46.
Po mom planu,
putovanje sam trebao da nastavim vozom IC547 „SREM“. Računao sam da ćemo
kasniti vozom iz Vrbasa i da neću uhvatiti putnički, ali eto neplanski smo stigli
na vreme, i odustao sam od IC Srema.
Danas žalim, jer taj voz, niti IC vozovi u Srbiji više ne postoje!
Nekoliko
fotografija o putničkom vozu za Beograd, kod nas dobro poznat kao „Gorbačovka“.
NOVI SAD – BEOGRAD, VOZ „GOBAČOVKA“
Putničkim vozom
PT3407 sam sa nekoliko minuta kašnjenja stigao na Glavnu železničku stanicu u
Beograd, koja više danas ne postoji, takođe. Sa ovim rečenicama pišem istoriju
železničkog saobraćaja.
ŽELEZNIČKA STANICA BEOGRAD
Ostao mi je nekoliko
sati da prošetam gradom, slikam stanicu i vozove.
BEOGRAD-THESSALONIKI SA MEDJUNARODNIM VOZOM „HELLAS“
Jedini medjunarodni
noćni voz za Jug-Srbije, i naravno za Makedoniju i Grčku. Kompozicija se tada
sastajala od kušet kola (Makedonska železnica), putničkog vagona drugog razreda
iz sastava Železnice Srbije, Makedonske železnice i Grčke železnice.
Kad smo krenuli iz
Beograda u 18:50, u Beogradu je bilo oko 16-17 stepeni, a već sutradan me je
čekalo 26 stepeni u Solunu.
Nekoliko
fotografija spolja o kompoziciji.
Slikao sam se u
svakom vagonu drugog razreda.
Na kraju sam
odlučio da putujem u grčkom vagonu, iz razloga jer je u njemu bilo utičnica za
punjače telefona, a jako mi je bilo bitno da u toku noći napunim telefone!
Voz je krenuo na
vreme. Prošetao sam u vozu, i samo nekoliko putnika izbrojao, rano je još, više
je bilo putnika u NUŠIĆU koji oko deset uveče kreće za Niš, Dimitrovgrad. Posle
sam se opustio, ispružio se i zadremao, spavao do Niša. Tad su u vagon upali
putnici, Romi, mlada porodica, hteli ući u moj kupe. Na kraju su odustali;
nakon pola sata nas je obilazio kondukter da nas opomene da čuvamo prtljage,
vredne stvari.
Posle Niša nisam
zaspao, bio sam pun energije, i moram pomenuti da sam bio i nervozan. Prvi put
idem sam u inostranstvo gde ne poznajem jezik države, nadajući da će sve proći
kako isplanirao.
Voz je posle Leskovca
usporio, a oko Preševa je usporio jako. Bez problema smo prošli granicu. Sam prelazak
smo osetili, jer je lokomotiva naglo ubrzala,
ako nije vozio stotkom, ali beše to baš osetljivo poboljšanje kvaliteta pruge u
odnosu na jug Srbije, barem je tad tako bilo.
Od Tabanovca do
Skoplja je brzo vreme prošlo, u Skoplje smo stigli sa sat vremena zakašnjenja
koji smo pokupili još u Srbiji. Umesto 4:25, mi stigli oko 5:30, počelo je već da
sviće, video sam stanicu, ali brzo smo nastavili putovanje ka jugu Makedonije.
Posle Velesa smo videli
planine, i naravno reku Vardar.
Sa nekoliko minuta
kašnjenja, uz solidnu prugu, stigli smo u pogranični grad Gevgelija.
Moram svama
podeliti jednu lepu priču, zbog tih neočekivanih, lepih epizoda i volim putovati
vozom. Carinik je ušao u moj kupe, uzeo moj pasoš, pitao me dokle putujem. U
kratkim crtama sam mu objasnio moje planove. On je primetio da mi je rodno
mesto Sombor. Nasmejao se, i pitao me da li poznajem jedno selo pored Sombora,
Čonoplju. Odgovorim potvrdno, svaki dan prolazim kroz Čonoplju, kad putujem na
posao.
Moj pasoš je dao
kolegi, i seo pored mene. Da nepoverujete kako je svet mali. Kaže da je služio
armiju u Somboru, gde se upoznao sa jednim momkom, koji je imao rodbinu u
Čonoplji. Zato su u Čonoplju odlazili kad god su mogli, i još su i u mojoj
rodnoj Telečkoj bili u diskoteci! Ima jako lepe uspomene iz toga vremena.
Ja sam bio
oduševljen, posle takvog susreta u Bosni i sad susrećem osobu, koja poznaje moj
grad i moje rodno mesto!
Tih pola sata je
prošao kao da 5 minuta bilo. Poželeo mi je srećan put, i izašao iz vagona, mi
prešli granicu, i za nekih 5-7 minuta ušli u Grčku, na stanicu Idomeni. U
pripremi nisam ni tako detaljno video razdaljinu dve stanice.
IDOMENI
Mesto je na samoj
granici. Sama stanica je kao na ostatku Istočnog Balkana, u raspadu. Jedini
putnički voz koji dolazi u stanicu je iz Soluna.
Nekoliko slika sa
stanice.
IDOMENI-THESSALONIKI BUSOM
Tu smo posle
pasoške kontrole izašli iz voza, ovde sam bio mudar, dao sam EU-Madjarski
pasoš, pogledali su ga i pustili me. Sad sam tek video da putnika do Soluna ima
svega 11. Ispred stanice je bio autobus, u koji smo ušli i za sat vremena bili
kod železničke stanice u Solunu.
Nova stanica u
gradu koji ima preko milion stanovnika, lep pogled narušavaju radovi, grad je
prokopan, krenuli su sa izgradnjom metroa, kad ih je stigla ekonomska kriza i kad
su morali stati.
Nekoliko slika o
gradu i stanici.
Nastavak priče
sledi uskoro, o gradu Solunu i tamošnjoj železničkoj stanici.
06.07.2019.
(Keszég Kornél)
No comments:
Post a Comment