Foto: Dušan Dodić |
Unazad par godina, putnički železnički saobraćaj na putu ka nizbrdici, kako na jugu Srbije tako i u drugim delovima države. Dok pre 20 godina Niš je imao 44 polazaka putničkih vozova, danas taj broje je pao svega na 28 polazaka dnevno.
Ko prati železnički putnički saobraćaj zna da železnice u državi ima stare vagone, nedostatak je i sa elektro lokomotivima, kao tako i sa dizelkama. Posle razdvajanja železničke kompanije, putnički saobraćaj je nasledio svega jednu dizel lokomotivu za relaciju Niš - Dimitrovgrad.
Po novom redu vožnje Jug i jugoistok dobio je još jedan brzi voz, dnevni voz za Sofiju. Prema Preševu ostao dnevni i noćni voz, ali ukinuli su putničke linije, lokalne vozove za najužni grad Preševo. Putnici južnije od Leskovca ostali bez linije za Niš, i Beograd. Osim dve međunarodne linije, i jos jednog putničkog voza za Ristovac redukovane linije južnije od Leskovca.
Dok u novembru na Relaciji Niš - Preševo: dva međunarodna i tri putnička voza, do Leskovca jedan polazak, i do Ristovca jedan polazak. Danas je polazak za Ristovac ostao, i dve međunaraodne linije za Preševo, dok ostala 3 polazka putničkih vozova ide samo do Leskovca.
Pre 20 godina za red vožnje 1995/96: 6 međunarodnih brzih vozova za Preševo, 4 lokalnog putničkog voza koju su stajali na svim stanicama do Preševa, i jedan lokalni putnički voz za Leskovac. Pre 20 godina bio je bolji red vožnje nego sada, dok železničke kompanije unapredju, ovde krenulo unazad.
Do sada krajnja stanica lokalnih putničkih vozova bio pogranični grad Preševo, sada je to Leskovac. Do danas opština Vranje i Preševo nisu se izjasnili o promenama. Sama železnica opravdava promene sa činjenicom da nema putnika, tj. nema prodatih karata. To možda i ne znači da nema i putnika.
Lokalni mediji iznose vest da albanci ne koriste usluge železnice, ne putuju vozom, a da iz Vranje nema putnika za Niš, iskreno nebih verovao, jer sam sam putovao na pomenutoj relaciji na proleće prošle godine.
Postoje li rešenje? ako da, kako to izvesti?
Putnički prevoz unazad godinu dana kupio 21. elektromotornu kompoziciju serije 413, ima preko 20 eletromotornih kompozicija serije 412, poznati kao "Gorbačovke". Jedna kompozicija 412 trenutno je na raspolaganju za prevoz migranata na relaciji Preševo - Šid, za to postoji kapacitet, dok za potrebe državljana Srbije, za poreske obveznike ne postoji i to je zaista interesentno pitanje.
Železnice Srbije su pri konferenciji za štampu iznele da jednna nova kompozicija Štadler sleduje i jugu, a od novog reda vožnje ne postoji, još na to su ukinuli lokalne linije, konkretnije skratili trasu putničkih vozova.
Rešenje postoji, jedinstveni nastup lokalne vlasti i građana prema upravi Srbija Voza, kao što je to uradio lokalana samouprava u zaječaru u Timočkoj regiji.
A Srbija Voz mora shvatiti da su oni zbog građana, putnika i ne obrnuto. Ne može kompanija da posluje iz Nemanjine, sa džojstikom, da u kancelariji određuju kako dalje. Treba ispitati slučaj, rešti problem, a ne ukinuti linije, to je najlakše. Umesto toga treba prošriti vrste usluga, preispitati građane o terminima polaska i tako kreirati red vožnje.
Ali ako je lokalna vlast isti kao što je na državnom nivou, teško će doći do situacija da se suprostavi partijskom istomišljeniku. I tako tonemo u blato, umesto da priznamo da smo do guše potonuti, i da radimo na tome da izađemo iz toga. Jer za sve postoji rešenje, samo potreban red, rad, disciplana, rad i rad.
16.02.2016.
(Keszég Kornél)
No comments:
Post a Comment