Sunday, February 2, 2020

BALKAN: Grad i žel. stanica Skoplje



Šesti tekst o mom prvom velikom putovanju na Balkanu. U ovom tekstu ću opisati ukratko moje doživljaje u Skoplju, kako sam ja video glavni grad S.Makedonije.

Probudio sam se rano ujutru, prethodne večeri sam sa vlasnikom hostela dugo pričao, bio sam umoran, ali posle nekoliko dana prvi put sam spavao u krevetu, bio je to neopisiv doživljaj.

Doručkovao sam, kasnije sam imao susret sa mojim drugarom, ljubiteljem železnice, Aleksandarom.

Odlučio da iskoristim vreme i krenuo u pravcu centra grada. Smeštaj mi je bio jako blizu centra grada. Posle nekoliko minuta sam stigao do reke Vardar.

Trend u Skoplju je da se fasade zgrada u centru preurede u antički stil i da čovek ima osećaj da hoda nekadašnjom Makedonijom, kao u vreme Aleksandra Velikog.

Evo na ovim slikama možete videti grad iz moje perspektive.







O gradu svakako moram naznačiti da se Skoplje u stvari sastoji iz dva dela, sa jedne strane pretežno žive makedonci, a sa druge strane albanci, gde je i čaršija. Posle iscrpljene šetnje sam se vratio kratko u hostel da se ugrejem, bilo je hladno.

U centru sam se sreo sa drugarom, sa njim smo još jednom prošetali gradom, obišli centar grada, kuću majke Tereze i staru železničku stanicu. Seli smo u centar na kafu i vreme je prošlo za tren.

Još nekoliko fotografija grada.









Vlasnik hostela mi je preporučio da obavezno pogledam jedan kanjon MATKA blizu grada. Gradski autobus saobraća do tamo, imao sam sreće da se baš tog dana održavalo takmičenje u raftingu u kanjonu.

Na reci u kanjonu je izgradjena hidroelektrana, time su napravili prelepo jezero smaragdno-zelene boje. Za vreme mog boravka u Makedoniji je priroda još spavala dubokim zimskim snom, dok je u Grčku stiglo proleće u Makedoniji još nije drveće ozelenelo.

Nekoliko slika kanjona Matka, iz moje perspektive.










MAKEDONSKE ŽELEZNICE, ŽELEZNIČKA STANICA

Prvenstveno ovu priču moram početi sa osvrtom na veliki zemljotres 1963. godine. Grad danas ima novu železničku stanicu. Nego da krenem ja od početka, kako je nastao železnički saobraćaj u ovom delu Evrope.







Pre prvog svetskog rata današnja S.Makedonija je bila deo Turskog carstva. Prva pruga  je izgradjena 1873, i to Thessaloniki-Skoplje.

Posle, stvaranjem SHS kraljevine, kasnije Jugoslavije, Skoplje i Makedonija su dobili vezu ka Nišu i samim stim sa ostalim delovima Jugoslavije.

Danas S.Makedonija ima železničku vezu sa Srbijom, Kosovom, Grčkom, a planom Koridora 8, treba da se država poveže sa Bugarskom i sa Albanijom.

Posle zemljotresa, stara železnička stanica je postala muzej, a izgradili su novu železničku stanicu. Kad sam se ja boravio u gradu, radovi su još bili u toku.

TRAINSPOTTING SKOPLJE

Sutradan popodne sam imao voz za Prištinu, ujutru sam iskoristio priliku da uslikam jutarnje vozove koji stižu u glavni grad, a posle koji saobraćaju ka periferiji države.










Nekoliko fotografija glavne železničke stanice.





Danas ovako izgleda, posle završetka radova.











Na ovom linku možete videti aktuelan red vožnje vozova u Skoplju.

Posle ručka sam imao voz za Prištinu. U sledećem tekstu o tome možete čitati.

02.02.2020
(Keszég Kornél)


No comments:

Post a Comment

STATISTIKA