Saturday, January 16, 2016

SRBIJA: Čudesni "vinkovački voz"

Crvena ruta je: "Vojvodina", narandžasta je "Romanija"
Nedavno sam našao fotografije i sastav voza Subotica-Vinkovci-Zagreb(-Sarajevo).

Među putnicima bio je poznat kao "Vinkovački", uvek je kasnio, već u polasku. Kada su putovali za Austriju baba i deda koristili ovaj voz. Uvek je bilo nekih dodogodovština tokom vožnje. Znala je da bude takva gužva da kondukter nije mogao da prođe kroz vagone.
 
U pitanju je noćni voz iz Subotice za Kardeljevo preko Sombora, Vinkovaca i Sarajeva, drugi deo kompozicije išao je za Zagreb. Voz je imao 13 putničkih vagona, za sedenje, kušet kola, prtljažna kola.

"Vinkovački'' je bio jako popularan, dosta ljudi ga je koristilo jer bi predveče krenuli i ujutru bi bili u Sarajevu ili u Zagrebu. Ko je putovao za Dubrovnik putovao bi do Kardeljeva, danas Ploča. Imao sam čast da putujem i ja na tom pravcu Vinkovci-Sarajevo-Ploče. Ali i jedan i drugi voz imao je svega 2-3 putnička vagona. Danas toliko kola ima samo noćni voz za Bar i to u letnjem periodu ili "Panonija" ali samo do pre par godina.

Moj "Vinkovački" inače se zvao ''Vojvodina'', na relaciji Subotica - Bogojevo imao je sledeće vagone.
- Subotica - Bogojevo - Zagreb: 4 Bl (2. razred), jedan ABl (1. i 2. razred), jedan Acl (spavaća kola) i jedan Ds (kola za prtljag). U Bogojevu su dodavani sledeći vagoni iz Novog Sada: 3 Bl (2.razred), jedan ABl (1. i 2. razred), i jedan ABl za Rijeku (1. i 2. razred) u letnjoj sezoni. Od Bogojeva preko Osijeka i Vinkovaca je saobraćao do Zagreba, stim da od Bogojeva prikačeni vagoni brzog voza "Romanija" i isto tako iz sastava "Vojvodina" direktna kola iz Subotice prikačeni za Sarajevo i Kardeljevo.

- Subotica - Sarajevo - Kardeljevo: 4 Bl (2. razreda), jedan ABl (1. i 2. razred) i jedan kušet vagon samo u letnjem periodu.
Vozovi iz Novog Sada i Subotice sreli bi se u Bogojevo, gde bi razmenili vagone i ''Vojvodina'' bi nastavio put za Zagreb, dok bi ''Romanija'' nastavila za Sarajevo.
Brzi voz 628 "Vojvodina" kretao je iz Subotice u 21:15, u Bogojevo stizao u 22:54 i nakon skoro sat vremena bavljenja u  23:43 bi krenuo iz Bogojeva.
U Vinkovcima bi bio u 0:33, u Zagrebu u 5:14.

Brzi voz 843 "Romanija" kretao je iz Novog Sada u 21:30, Bogojevo 22.50-23:10, Osijek 23:56-0:10, Vinkovci 0:38-1:01, u Sarajevo je stizao u 5:40. Odatle bi drugi voz vukao dalje kola za Kardeljevo.

Ovaj voz je bio jako popularan, putnici su ga koristili u domaćem saobraćaju a i za putovanje u inostranstvo. Mnogi "gastarbajteri" za Nemačku i Austriju bi putovali ovim vozom.

Pitam se zašto danas nema ovog voza, nema više ni nekadašnje države a i izgradnja autoputeva totalno je promenila tržište prevoza putnika. Tako je danas mnogo lakše i jeftinije autobusom odputovati iz Subotice do Beča, nego vozom.

Dok su druge zemlje išle napred, razvijale svoja društva a samim tim i železnicu, na Balkanu su se vodili ratovi. Železnica je totalno zanemarena.

Ako neko zna još neke informacije o ovom vozu neka ih podeli sa nama.

16.01.2016
(Keszég Kornél)

No comments:

Post a Comment

STATISTIKA