Prva pruga u Bosni i Hercegovini puštena je u saobraćaj 24. decembra 1872.godine.
Bila je to pruga normalnog kolosjeka od Banje Luke do Dobrljina dužine 101,6 km, a izgrađena je kao dio Carigradske magistrale koja je, prema planovima Turske, trebala povezati Carigrad sa Bečom. Poslije Berlinskog kongresa 1878. godine Austrougarska je okupirala BiH i odmah počela intenzivnu gradnju pruga. Okupacione trupe su gradile pruge na liniji svog prodora u Bosnu, da bi osigurali snabdijevanje.
Već u septembru 1878. godine započela je gradnja uzane pruge od Bosanskog Broda do Sarajeva. Desetog septembra 1878. godine u Derventi je osnovana prva direkcija bosanskohercegovačkih željeznica pod nazivom "Direkcija carskih i kraljevskih bosanskih željeznica".
Osoblje Direkcije sačinjavalo je sedam austrougarskih oficira i vojnih činovnika, 30 civilnih činovnika iz Austrougarske i veći broj drugog osoblja, isključivo stranaca. Domaći radnici su bili pomoćno osoblje.
Iz Rumunije, gdje je završavana pruga uzanog kolosjeka Temišvar-Oršava, prebačene su lokomotive i raspoloživi vagoni, vlasništvo firme "Higel i Sagel" koja će graditi i pruge u Bosni. Ta okolnost je odredila budući karakter bh. pruga, a to su bile uzane pruge kolosjeka 0,76 m.
Prugu za Derventu gradilo je 40 inžinjera i 4.000 radnika, a trasa je imala nekoliko vrlo teških tačaka. Nije bilo vremena za izradu bilo kakvih tehničkih studija i elaborata. U prvoj fazi izgrađene pruge, stepen tehničke ispravnosti bio je na najmanjem mogućem tehničkom nivou i jedva je zadovoljavao minimum za sigurno odvijanje saobraćaja.
24.12.2015
(klix.ba)
No comments:
Post a Comment