Saturday, December 5, 2015

VOZOLJUBITELJI BALKANA (3.): VUJOVIĆ DUŠAN

Ubuduće ćete moći čitati o našim drugarima, vozoljubiteljima, kako su izabrali ovaj hobby i kako gledaju železnicu našeg, Balkanskog regiona.

Vujović Dušan po krugovima vozoljubitelja poznat je kao DULEVOZ. On je jedan od najpoznatijih vozoljubitelja Balkanske regije.

- Odakle ti Dušane ljubav prema železnici? Da li si iz železničarske porodice?

Nisam iz železničarske porodice. Zapravo niko u porodici mi nije železničar i otuda je neobično kako sam uspeo toliko da zavolim železnicu, da mi ona postane nekakav vid hobija. Moj otac je voleo železnicu od malih nogu, ali to nije bila opsesivna ljubav, kao što je moja. Tu ljubav je delimično uspeo da prenese i meni, a železnicu sam najviše uspeo da zavolim dok me je, kao malog, uvek mojoj željom, pokojni deda šetao kraj pruga i železničkih stanica Beogradskog železničkog čvora. Bilo je tu i dosta vožnji nekadašnjim sistemom gradske železnice Beovoza, pešačenja prugama i nepresušne želje za upoznavanjem sve većeg broja pruga i stanica. Sve to je počelo  nekako iznenada, ukoliko me sećanje dobro služi u mojoj 9. ili 10. godini, a meni je i dalje misterija zbog čega mi je železnički sistem uopšte privukao toliku pažnju kao detetu.

Interesovanje za železnicom naglo se povećalo od trenutka kada sam se prvi put provozao na lokomotivi. Od tada sam se duži niz godina upoznavao sa dosta mašinovođa i zahvaljujući njima uspeo na lokomotivama da proputujem nebrojeno kilometara, upoznam dosta pruga i što je najbitnije, mnogo toga naučim o železnici.

- Ko ti je prijatelj na društvenim mrežama, da poznaje Tebe, po lepim slikama sa Evropskih železnica? Gde si sve putovao?

Ako zanemarim putovanja po Srbiji i okolnim ExYu zemljama, uz Interrail karte uspeo sam da posetim dosta evropskih zemalja. Ta putovanja pružila su mi sticanje veoma korisnih iskustava i umnogome promenila pogled na železnicu, onu klasičnu, kakvu viđamo u našem okruženju. Pored toga bilo je tu i nekoliko putovanja, kojima je bio akcenat na detaljnijem upoznavanju  železnica u određenim zemljama.

- Planiraš neki novi put?

Kada se čovek jednom otisne na dug put, koji mu ostane u lepom sećanju, a pri tom voli putovanja, planiranje novih je svakodnevica. U prvom planu su mi detaljnija poseta nekim železničkim koridorima u Nemačkoj, prvenstveno u dolini Rajne. U daljoj perspektivi veliko putovanje do Nordkapp, jednog od dva najsevernija rta Evrope. Podrazumeva se da je usputni obilazak  železnice neizbežan deo svakog putovanja.

- Savet budućim putnicima?

Velika putovanja ne moraju da budu skupa kao što to deluje na prvu pomisao. Mlađima od 26 godina preporučujem veliki ranac na leđima, Interrail kartu za mlade i da se otisnu na mesec dana u Evropu.

- Ako imam dobru informaciju, završio si osnovne i master akademske studije na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu i radiš kao asistent na Visokoj železničkoj školi. Dušane, ti kao stručnak iz oblasti saobraćaja, kako vidiš železnicu na Balkanu za 5-10 godina?

Posmatrajući mnoge razvijenije železnice, shvatanjem načina razmišljanja naroda, sticanjem uvida u različita shvatanja železnice i samom pristupu železnici kao sistemu, od strane politike u pojedinim zemljama, mogu da kažem da živimo u veoma inertnom društvu. Sve promene na železnici veoma se sporo i teško odvijaju. Realno sagledavajući situaciju na balkanskim železnicama, tokom navedenog perioda, do bitnijih promena neće dolaziti.

- Da li razmišljaš da napišes svoje doživljaje sa putovanja, sa savetima za buduće putnike? možda neki blog?

Duži niz godina neka svoja putovanja predstavljao sam brojnim putopisima. Ukoliko ima putnika sličnih interesovanja dosta informacija mogu da pročitaju u mojim putopisima pisanim na nekoliko foruma železničke tematike, našeg govornog područja.

- Kako vidiš udruženja vozoljubitelja Balkana sada i za pet godina?

Ljubav prema železnici je deficitarna pojava na Balkanu. Pravi vozoljubitelji su retki. Neki vole klasičnu železnicu, neki se bave isključivo maketarstvom. Sa druge strane mnogo je udruženja vozoljubitelja i stalno se pojavljuju nova, posebno na društvenim mrežama. Retko kom udruženju pristupaju samo oni vozoljubitelji koji se bave isključivo razmenom iskustava sa  putovanja i pravim, stručnim razgovorom o železnici.

- Studiraš saobraćaj, kakvi su ti planovi, možda rad u okviru železnice na Balkanu?

Preostale su mi još doktorske studije, a do završetka njih proći će nekoliko godina.

05.12.2015
(Keszég Kornél)

No comments:

Post a Comment

STATISTIKA